Het debuutalbum van het Tunesische Brood of Hatred kreeg ik in 2014 onder de neus geschoven. Skinless Agony viel me niet tegen, met zijn Midden-Oosterse, door Nile beïnvloede technische death. Vier jaar later en met een line-up die gedecimeerd werd tot frontman Mohamed Mêlki en enkele invallers, is er een tweede langspeler. Mohamed krijgt hiermee de kans om volledig zijn stempel te drukken op alle processen binnen Brood of Hatred. Dat laat zich meteen horen.
Om te beginnen is deze schijf een stuk minder overdadig dan zijn zijn voorganger. Veel blasts zijn naar de verdoemenis verwezen (er blijven er nog meer dan genoeg over, geen zorgen) en er is veel meer sfeer en spanning geïnjecteerd in dit Identity Disorder. De identiteit is veelzijdig, met Soreption-melodieusiteit, een Dan Swanöïde productie die tevens adoratie voor progressieve Finse melodieuze death verraadt. Ook Be’lakor schiet meteen in gedachten. In de mid-tempo stukken heeft het allemaal soms een modern melancholisch en mystiek randje, waarbij een verhalende Septicflesh in gedachten schiet. Maar zelfs na het opsommen van deze verbanden en herkenningspunten kom ik er niet. Er gebeurt namelijk teveel om op te noemen op deze nieuwe plaat van Brood Of Hatred en een aantal van de bassolo’s of overgangen kan ik nergens thuisbrengen. Of ja, toch, in Tunesië.
Deze Mohamed Mêlki is een zeer begaafde metalmuzikant. Laat dat duidelijk zijn. Eenieder met gevoelens voor progressieve (doom/)death mag dit zeker uitproberen.
Score:
81/100
Label:
Crime Records, 2018
Tracklisting:
- Deconstruction
- The Mind That Emerged
- Technological Genocide
- Cacophony in the Creation
- The Singularity Is Near
- Skinless Agony
- Predestined Suicide
- Obsession
- Disbelief Grows
Line-up:
- Mohamed Mêlki – Alles
Links: