Blaze Bayley – The Redemption Of William Black (Infinite Entanglement Part III)

Blaze Bayley heeft de afgelopen jaren absoluut niet stil gezeten. Verscheidene tournees over de wereld vonden plaats en daarnaast werd in 2016 gestart met het begin van een nieuwe trilogie, bestaande uit aaneensluitende conceptalbums. Infinite Entanglement was de naam van het eerste deel uit dit drieluik, en in 2017 volgde al het tweede deel, getiteld Endure And Survive (Infinite Entanglement Part II). Deel drie kon dan ook niet lang uitblijven en is inmiddels ook verschenen met  The Redemption Of William Black (Infinite Entanglement Part III).

De voorgaande albums wisten de redactie niet te passeren, maar wisten net als deze schijf hun plekjes in mijn cd-kasten wel te veroveren vanaf dag één. Daarom blikken we toch nog even terug op het epos van William Black, het personage wiens verhaal Blaze met Infinite Entanglement uitbeeldt. Kort samengevat gaat het over hoe een wezen ontdekt dat het niet een robot is, maar dat hij eens menselijk was en zijn bewustzijn in een machine is geplaatst, lange tijd geleden. Dit wordt op muzikaal vlak uitgevoerd onder begeleiding en met medeschrijven van de jongens van het eveneens Britse Absolva, welke ooit is voortgevloeid uit de band Fury UK. Absolva fungeert al langere tijd als backing band voor Blaze tijdens zijn tournees, met uitzondering van Luke Appleton, die inmiddels alweer sinds 2012 de vaste bassist is van niemand minder dan de grote jongens van Iced Earth. Verrassend genoeg gaan Blaze en Luke wel regelmatig samen ten strijde voor wat akoestische shows. Gitarist en broer Chris Appleton, die overigens een formidabele speler is, nam voor alle drie albums de productie samen met Blaze ten handen.

Deel drie start met Redeemer, dat volledig in stijl met voorgaande delen, begint met wat monologen door verscheidene stemacteurs die belangrijke personages vervullen in het geheel. Wie al bekend is met Infinite Entanglement weet dat er meer inspiratie is geput uit de science-fiction die we eerder hoorden op de eerste twee BLAZE-albums, Sillicon Messiah (2000) en The Tenth Dimension (2002). Op muzikaal en tekstueel vlak zijn de nieuwe albums dan ook te omschrijven als een mix van die twee BLAZE-albums, met een dosis van de hardere sound die we kregen op de The Man Who Would Not Die (2008) en Promise And Terror (2010), de eerste albums die werden uitgracht onder de noemer Blaze Bayley.

Redemeer is een typische snelle track uit het oeuvre van Blaze Bayley, dat doet denken aan nummers als The Brave en Leap Of Faith. Maar het zal niemand verbazen, dat na het uitbrengen van drie albums binnen een tijdsbestek van drie jaar, dit nummer ook ontzettend veel klinkt als Human en Blood, uit respectievelijk 2016 en 2017. Dit gevoel van herkenning zal nog vaker optreden, maar gezien de rode draad past het prima binnen het concept en ervaar ik het absoluut niet als storend. Integendeel, ik ervaar de formule als iets dat de albums juist beter met elkaar verbindt en de luisteraar op juiste wijze uitnodigt om het geheel aan te horen, in plaats van slechts individuele delen.

Are You There is een nummer dat, voordat Infinite Entanglement werd gelanceerd, ik zou omschrijven als ‘’anders’’, binnen wat ik gewend ben van het solowerk van Blaze. Inmiddels is die gewenning binnen gekomen, aangezien hier gebruik wordt gemaakt van een wat afwijkende songstructuur die vanaf het eerste deel een terugkerende zaak is geworden. Opvolger Immortal One is daarnaast echt een persoonlijke favoriet in wording, dankzij het heerlijke snelle drum- en gitaarwerk, dat soms doet denken aan Judas Priest, en zal het live ongetwijfeld erg goed gaan doen. Human Eyes is grotendeels een akoestisch nummer, dat verrassend genoeg dit keer niet wordt ingespeeld door Vlaming Thomas Zwijsen – hij verscheen op de voorgaande vier releases en is live een terugkerende vaste waarde. Wie wel verschijnt op dit album is Chris Jericho van Fozzy, die zowel als stemacteur optreedt als achtergrondvocalen vervult voor Prayers Of Light. Persoonlijk vind ik dit toch wel de mindere track van het album, maar ik ben dan ook geen fan van Fozzy. Hoogtepunten vinden we terug in 18 Days en het epische slotstuk Eagle Spirit, dat de Infinite Entanglement trilogie op een waardige manier afsluit.

The Redemption Of William Black is wederom gewoon een goed conceptueel heavy metalalbum geworden, maar zal helaas net als voorgangers ongetwijfeld ook weer te veel onder de radar blijven. En mijns inziens blijft dat onterecht. Blaze Bayley klinkt hongerig, ambitieus en is op vocaal gebied alleen maar sterker geworden door de jaren. Met de jongens van Absolva heeft hij bovendien weer een sterke formatie achter zich staan, iets dat ik persoonlijk na Promise And Terror toch wel een beetje heb gemist. Hopelijk blijft deze voor de toekomst nog even intact, want zo zie en hoor ik het graag!

Score:

85/10

Label:

Blaze Bayley Recordings, 2018

Tracklisting:

  1. Redeemer
  2. Are You Here
  3. Immortal One
  4. The First True Sign
  5. Human Eyes
  6. Prayers Of Light
  7. 18 Days
  8. Already Won
  9. Life Goes On
  10. The Dark Side Of Black
  11. Eagle Spirit

Line-up:

  • Blaze Bayley – Vocalen
  • Chris Appleton – Gitaar
  • Karl Schramm – Bas
  • Martin McNee – Drums

Links: