Aversed – Impermanent

De wereld gaat naar de klote en wij staan erbij te kijken. De vergankelijkheid (impermanence) van het leven en de destructieve aard van de mens staan centraal op de eerste langspeler van dit Amerikaanse gezelschap. Overigens zijn dit overduidelijk geen debuterende muzikanten. Zo bestaat de band zelf al sinds 2009 en zijn de bandleden actief (geweest) in diverse andere bands, zoals Unflesh en Allegaeon. De oplettende lezer (of connaisseur) heeft hier al meteen door dat we ons daarmee aan de technische kant van de death metal bevinden. Daarnaast is de mix en master gedaan door Christian Donaldson (onder andere ook voor Cryptopsy en Shadow of Intent). Dat maakt me in ieder geval benieuwd wat dit Aversed ons weet te brengen.

In basis brengt de band melodische death metal. Daar bevindt zich af en toe een flink thrashy randje aan, waardoor de gedachten meteen naar Arch Enemy gaan. In de tweede plaats doordat de raspende uithalen van frontvrouw Haydee Irizarry op momenten zekere gelijkenissen vertonen met die van Angela Gossow. Daar voegen de eerder genoemde muzikanten wat technische hoogstandjes aan toe wat het geheel venijnig en dynamisch maakt. Verwacht dus vooral een pak scheurende gitaren, lekkere riffs en af en toe een muzikale twist.

Het album start met Natsukashi. Dit laat zich vanuit het Japans vertalen als nostalgie. Hierbij gaat het om het gevoel dat een prettige herinnering uit het verleden kan oproepen. Anders dan het Nederlandse nostalgie gaat het daarbij niet om het verlangen naar het verleden, maar juist over het plezier en de waardering die deze glimp uit verloren tijden kan oproepen. Bij Aversed lijkt die herinnering sereen te starten, echter slaat dat al gauw om naar een zeer vertroebelde nagedachtenis. De blastbeats en krachtige riffs vliegen je namelijk na twintig seconden al om de oren. De wisseling tussen cleane zang en screams in samenwerking met de technische gitaarlijnen maken dit een aangename opener van Impermanent.

Prettige momenten zijn er wel meer te vinden op het album. Zo bevat Laboratory een lekker old school death metal geluid met onwijs logge riffs. Daar staan dan weer nummers als de titeltrack Impermament en Spiraling tegenover die de technische en experimentele kant van Aversed benadrukken. Afsluiter Nightshade brengt zelfs een jazzy passage en oriëntaalse invloeden met zich mee. Een minpunt is te vinden in de lengte van de nummers. Nu is dat op zichzelf geen probleem, maar in dit geval zijn sommige secties wat te lang doorgetrokken waardoor de aandacht er niet helemaal bijblijft. Daarnaast zijn de extreme vocalen over het hele album vrij eenzijdig, waardoor het geheel aan dynamiek inboet. Dat wordt echter in termen van agressiviteit meer dan goed gemaakt.

Impermanent is een zeer volwassen uiting voor een debuterende langspeler geworden. De ervaring die de muzikanten hierbij vanuit meerdere andere projecten meenemen is daar grotendeels verantwoordelijk voor. Het technische en experimentele randje dat in de composities te vinden is maakt dit album tot een interessante toevoeging aan het spectrum van de melodische death.

Score:

74/100

Label:

Eigen Beheer, 2021

Tracklisting:

  1. Natsukashi
  2. Close My Eyes
  3. Laboratory
  4. Impermanent
  5. Abandoned
  6. Solar Sea
  7. Malaise
  8. Spiraling
  9. Nightshade

Line-up:

  • Haydee Irizarry – Zang
  • Sungwoo Jeong – Gitaar
  • Alden Matchand – Gitaar
  • Peter Albert de Reyna – Basgitaar
  • Jeff Saltzman – Drums

Links: