Avatarium – Death, Where Is Your Sting

Iedereen met een baan kent het: je hebt het op zich prima naar je zin, zit prima op je plek, hebt leuke collega’s en dito verdiensten. De meeste kanten aan het werk dat je dagelijks doet bevallen je prima maar er zijn ook weleens mindere klusjes. Van die dingen waar je tegen opziet en waarvan je weet dat je ze af en toe moet doen. Hetzelfde gaat op voor het schrijven van recensies. Negentig procent van de tijd heb je er lol in maar zo af en toe zijn er albums waar je wat tegen opziet omdat je in een sleur zit of omdat het je genre niet helemaal blijkt te zijn.

Dat laatste had ik ook bij Avatarium. Een blik op het artwork deed vermoeden dat het een elektronische blackmetalband of vage stonerband zou zijn. Het ding belandde onder op de stapel nog te schrijven recensies. Toen het echt tijd werd om aan Death, Where Is Your Sting te beginnen, werd de nieuwsgierigheid echter gewekt: Avatarium is tien jaar geleden opgericht door de bassist van Candlemass (Leif Edling). Dat trekt natuurlijk de aandacht.

Maar er is natuurlijk meer nodig om te zien of de gewekte nieuwsgierigheid positief uitpakt. Uiteindelijk werd de tijd en energie gevonden om het album een eerste spin te geven. Opener A Love Like Ours begint rustig en wordt daarna verheven door de vocalen van zangeres Jennie-Ann Smith. Holy shit, wat heeft deze dame een stem! Ze zingt het hele album met een loepzuivere en cleane stem maar weet de rauwheid van Myrkur, het breekbare van Caro Tanghe (Oathbreaker), de jazzy uitstapjes van Björk en het gevoelige van Tori Amos te combineren.

Mede door haar stemgeluid vormen Stockholm en het titelnummer de eerste hoogtepunten op Death, Where Is Your Sting. Vooral het titelnummer blijkt een oorwurm van jewelste te zijn. Van daaraf neemt Avatarium je mee op een trip door haar muzikale landschap. Van het sacraal aandoende Psalm For The Living tot het uitgesponnen God Is Silent en het tergende Mother Can you Hear Me Now word je als luisteraar meegesleept in een afgrond die tegelijkertijd verstikkend als zalvend klinkt. Tegenstrijdig? Zeker! Helend? Absoluut!!

En dat Avatarium ook een, zij het relatief, snellere kant in zich heeft bewijst het in het afsluitende instrumentaaltje Transcendent, waar de dubbele bassdrum het opneemt tegen een viool. My Dying Bride en Anathema komen hierin als invloed nog even om de hoek kijken. En ja, Avatarium is zo veelzijdig als de in deze recensie genoemde invloeden. Soms kun je aangenaam verrast worden door een album en blijkt je (vrijwilligers)werk zo gek nog niet te zijn.

Score:

93/100

Label:

AFM Records, 2022

Tracklisting:

  1. A Love Like Ours
  2. Stockholm
  3. Death, Where Is Your Sting
  4. Psalm For The Living
  5. God Is Silent
  6. Mother Can you Hear Me Now
  7. Nocturne
  8. Transcendent

Line-up:

  • Jennie-Ann Smith- Zang
  • Marcus Jidell – Gitaar
  • Daniel Karlsson – Keyboard
  • Mats Rydström – Basgitaar
  • Andreas Habo Johansson – Drums en percussie

Links: