Asklepeion – I: Basilisk

De nieuwste telg aan de al zo rijke Nederlandse blackmetalstronk draagt de veelbelovende naam Asklepeion. Op zijn debuutplaat I: Basilisk laat dit driekoppige Tilburgse heerschap horen wat hij in zijn mars heeft. We hebben hier overigens niet te maken met jonkies. Zo horen we William Nijhof van onder andere Faal en 666 Shades of Shit op de vocalen, Robster van (voormalig) Southern Werewolf Farm op basgitaar en Thijs Mulders van Welmoed en Misanthropia op gitaar en keyboard.

Het album trapt af met het nummer Basilisk. Warme maar melancholische keyboardtonen zorgen voor een bedje van sfeer, maar deze gemoedelijkheid verandert al snel in een roestig spijkerbed van de vuige blackmetalriffs en hijselijke screams. De Dimmu Borgir-achtige passages vliegen je om de oren, en we horen zelfs een gitaarsolo die is verzorgd door niemand minder dan Ruud Jolie van Within Temptation. Het daaropvolgende Boiling Veins opent met omineuze kerkklokken die worden nagejaagd door op de jaren ’90 geïnspireerde rollende drumpartijen en bijbehorend gitaarscheurwerk. Doordat er ook in dit nummer gebruik wordt gemaakt van keyboardbegeleiding, krijgt alles een subtiel modern tintje. Zo halverwege het nummer horen we zelfs een doom-achtige interlude. Dit rustmoment is echter van korte duur, want na enkele minuten worden we alweer overstelpt door het hakken van de riffs en haast oorlogszuchtige toetspartijen.

Een gemiddelde SGP-stemmer staat ongetwijfeld vaak stil bij de mysterieuze werkwijze van God Allemachtig. Ook de heren van Asklepeion zijn dit soort overpeinzingen niet vreemd. Ze hebben er zelfs een nummer over geschreven. We kunnen ons echter afvragen of ze het op He Works in Mysterious Ways hebben over de god van de zwarte kousen of over zijn ondeugendere evenknie. Het venijn waarmee de cymbalen er van langs krijgen en de misantropische toonzetting van de vocalen geven ons misschien een hint voor het antwoord op deze vraag.

Op In For The Kill horen we hoe doom wordt verweven met weemoedig gesoleer en een haast jazzy tussenstuk. Door de grote variatie aan elementen is het veruit het meest uitgesproken nummer van het album. Tijdens het daaropvolgende Myrddin gaan de heren op volle toeren over op een meer old school geluid, zonder hiermee hun knipoog naar het moderne te verliezen. Het kabinet is gevallen, dus het is tijd voor de politici om hun wonden te likken en hun zonden de overpeinzen. The Mocking of the Poor is hiervoor de ideale begeleidingsmuziek. De dramatiek wordt goed aangezet en de lange stem- en gitaaruithalen klinken als de weeklaag van menigeen. Op albumafsluiter The Oracle and the Great trekken de heren nog eenmaal stevig van leer met passages die beelden oproepen van een oprukkend orkenleger die zich met geslepen messen richting een veldslag begeven maar gedoemd zijn om aldaar massaal afgeslacht te worden.

Als we I: Basilisk vergelijken met een stad, dan sleurt Asklepeion ons van het kerkhof, over het altaar, door de absintbar en via het mortuarium terug naar onze begraafplaats. Het is een gevarieerd werk geworden dat de hoop wekt dat dit geen eenmalig project zal zijn. Aanrader!

Score:

80/100

Label:

Meuse Records, 2023

Tracklisting:

  1. Basilisk
  2. Boiling Veins
  3. He Moves In Mysterious Ways
  4. In For The Kill
  5. Myrddin
  6. The Mocking Of The Poor
  7. The Oracle And The Great

Line-up:

  • William Nijhof – Vocalen
  • Thijs Mulders – Gitaar, keyboard, programmering
  • Robster – Basgitaar

Gastmuzikant:

  • Ruud Jolie (gitaarsolo op Basilisk)

Links: