Het loopt lekker in januari met releases. Ook het Russische Arkona doet er nog een toppertje bij met hun achtste. Dit is een band die het verbazingwekkend goed blijft doen en een unieke kracht gevonden heeft in de extreme metal met folkloretoets. Dat is niet anders op Khram, al zijn er toch wat verschillen te horen.
In positieve zin dan. Arkona heeft wel vaker langere nummers uit de hoed getoverd, maar op deze langspeler breken ze alle records met een track van zeventien minuten. Het fijne is dat deze Russen erin slagen om zo’n nummer ook te voorzien van een stevige opbouw, schitterend epische momenten en bijtende agressie. De overgangen binnen en tussen de nummers zijn van een hoger niveau dan op voorganger Yav het geval was en al is het een beetje wennen als je er de catchiness van de Vozrozhdehnie-heruitgave naast legt, toch geniet je op een andere manier van een band die veel donkerder en dreigender klinkt.
Dit is zelfs een stapje verder weg van de epiek die op Yav zowel feestelijk als diep emotioneel wist te gaan. Na al die jaren blijft een track als Serbia nog steeds hangen en dat is ook wel iets wat ik mis op deze nieuwkomer. Langs de andere kant kan je makkelijker dan voorheen je ogen sluiten en verdwalen in de gelaagdheid op deze plaat. Nog steeds met bakken afwisseling gebracht, maar alles klinkt tot in de puntjes doordacht en is met minder bruuske overschakelingen gebracht. Deze plaat heeft menig hoogtepunt, met als neusje van de zalm de langere tracks in het midden. Om praktische redenen koos de band wellicht voor de clip van V Pogonie Za Beloj Ten’yu. Niet de sterkste track van de plaat, maar met de Mono-achtige intro en het zweverige intermezzo een track die lichtjes afwijkt van wat we gewoon zijn van deze Russen, maar die tegelijkertijd toch ook een beeld geeft van de prima dynamiek binnen deze songs.
Eentje die moet rijpen, zoveel is zeker, maar meermaals heeft Arkona bewezen dat het die wachttijd meer dan waard is. Als Yav in 2014 mocht hengelen naar een plaats in het rijtje blackfolktoppers van het jaar, dan kan deze nieuwkomer dat ook, al is het nog maar januari. Gewoon omdat Arkona weeral de grenzen heeft verlegd en aantoont dat het black metal en folklore op unieke wijze kan verweven in een topalbum.
Score:
88/100
Label:
Napalm Records, 2018
Tracklisting:
- Mantra (Intro)
- Shtorm
- Tseluya Zhizn’
- Rebionok Bez Imeni
- Khram
- V Pogonie Za Beloj Ten’yu
- V Ladonyah Bogov
- Volchitsa
- Mantra (Outro)
Line-up:
- Masha – Zang, synth, percussie
- Ruslan – Bas
- Sergey – Gitaar
- Vladimir – Gaita gallega, tin whistle, low whistle, sopilka
- Andrey Ischenko – Drums
Links: