Arcane Existence – Colossus

Je begint als band goed wanneer je een logo heb dat eruit ziet alsof Christophe Szpajdel het heeft gemaakt. Het artwork heeft eveneens duidelijk aandacht gehad. De droge feiten dan: Arcane Existence is een symfonische black-/deathmetalband uit de Verenigde Staten en Colossus is het tweede volledige album.  De band bestaat sinds 2016 en bracht in 2017 een debuut uit dat door uw favoriete e-zine werd genegeerd.

Sappiger is het promovel waarin liefhebbers van Dimmu Borgir, Nightwish, Cradle of Filth, Carach Angren en Dark Fortress worden aangesproken als mogelijke kopers van Colossus. Gelijk maar hoog inzetten, redeneert Arcane Existence.

De muziek op Colossus is vervolgens weer vrij droog. Klinisch geproduceerde drums ratelen voort. De keyboards verzorgen de licks en grondtonen en vele melodietjes. De grunter van dienst is duidelijk geïnspireerd door ene Dani Filth. De dame achter de keyboards die de nodige sopraanuitvallen verzorgt luistert ook graag naar Cradle of Filth. Haar scherpe stemgeluid valt alleen niet echt lekker in de muziek. Haar jubels op Formation bijvoorbeeld zijn niet voldoende geproduceerd en gemixt waardoor ze impact missen. Op Conclave is haar bijdrage ook niet passend. Het is alsof de rest van de band even inhoudt om haar een paar woordeloze tonen te laten uitstoten om daarna weer te hervatten met de gebruikelijke gang van zaken. Ook de keyboardmelodie doet afbreuk aan het nummer. Vaak is de toon te scherp en snerpend. De snaren- en drumsectie heeft de kwaliteit om hier een goed album van te maken, maar dat lukt niet. En dat is best jammer, want getuige het muzikale vakmanschap zit hier best wat in de pot. Het wil er alleen maar moeilijk uit komen.

Met behulp van harde overgangen probeert Arcane Existence dramatiek toe te voegen aan de muziek. De flow loopt daardoor nogal eens schade op. Het mag allemaal symfonisch zijn en uitgesproken bombastisch: het titelnummer begint met een kitscherige keyboardmelodie, waarna de gitaren het overnemen. Dat lukt niet helemaal omdat de keyboards nogal aanwezig blijven in de mix. Wanneer de drums erbij komen ligt het allemaal genuanceerder in de mix en zijn we voortvarend op weg. Complexiteit wordt daarbij niet geschuwd.

Vreemde zaak, dit album van Arcane Existence. Normaal gesproken zou het symfonische element juist het centrale punt zijn waar omheen dit album evolueert. Op Colossus is het echter juist hetgeen dat afbreuk doet aan de muziek. De intermezzo’s met pianostukken zijn welkom, maar de keyboardlijnen weten zelden bij te dragen aan de kwaliteit. Het lijkt alsof de complexiteit leidend is in plaats van de kwaliteit. Hetzelfde geldt voor de zanglijnen van de theatrale soprane die voor het eerst meedoet op dit album. Een mislukte combinatie, want met een klein beetje polijsten heb je hier echt een uitstekende plaat te pakken. Jammer, want ik was bijna verliefd geworden. Opvallend is dat de band geen platencontract heeft geregeld met dit album, want daar is het dan wel weer goed genoeg voor zou je denken.

Score:

70/100

Label:

Eigen Beheer, 2021

Tracklisting:

  1.  Mystic
  2. Sovereign Blood
  3. Transmutation
  4. Formation
  5. Conclave
  6. Scroll of Augury
  7. The Altar
  8. Enchantment
  9. Castle on the Hill
  10. Conducting the Scourge
  11. Colossus
  12. Beneath Withered Stone
  13. A Light Between Realms

Line-up:

  • Jade Ordonez – Vocalen
  • Kiera Pietrangelo – Gitaar, basgitaar
  • Chris Zinnanti – Gitaar
  • Becca McCabe – Vocalen, keyboards, harp
  • Harley Blandford – Drums

Link: