Akhenaten – The Emerald Tablet’s of Thoth

Akhenaten was een farao die tussen 1353-1336 of 1351-1334 voor Christus het oude Egypte leidde en vooral opviel doordat hij bij zijn volgelingen het Atenïsme introduceerde: de verering van de god Aten als almachtig wezen in plaats van wat de Egyptenaren voordien deden: een heel legertje aan goden aanbidden. Akhentaten was zijn tijd ver vooruit met zijn monotheïsme maar in tegenstelling tot de mensheid in latere tijden, waren ze in Egypte snel klaar met Aten nadat Akhenaten eenmaal was overleden: herinneringen aan de farao werden letterlijk gewist, zijn opvolgers lieten geschiedschrijvers noteren dat hij ‘de vijand’ en ‘de crimineel’ was en alle oude bekende goden werden weer uit de kast getrokken.

Akhenaten anno 2022 is een Amerikaanse death/blackmetalband die – het zal u niet verbazen – invloeden uit het Midden-Oosten in het algemeen en Egypte in het bijzonder meeneemt in de muziek. Voor fans van Septicflesh, Melechesh, Absu en… u voelt hem aankomen… Nile inderdaad. Binnen dit hoekje van de extreme metal wordt over het algemeen goed gemusiceerd en Akhenaten vormt daarop geen uitzondering. Het album klinkt werkelijk als een klok: de Oosterse muzieklijnen zijn perfect verwerkt in de Westerse bruutheid, waardoor er een uiterst fijne samensmelting van twee stijlen is ontstaan die soms aan de bombast van Dimmu Borgir in betere tijden doet denken. De vocalen van Wyatt Houseman zijn om door een ringetje te halen: de oudste van de twee broers (die ook actief zijn in Helleborus) heeft een heerlijk volle, krachtige grunt die je zonder meer toe durft te schrijven aan de farao van zo lang geleden als hij nu net zoals in een film op zou staan om de mensheid lastig te vallen.

Het is trouwens niet voor niets dat ik fantaseer over een mummyfilm, want Akhenaten laat op The Emerals Tablet’s of Thoth je verbeelding op hol slaan. Waar black metal goed is als het lukt de koude en kilte van de Noordse gebieden over te brengen, lukt het deze Amerikanen een beeld voor te schotelen van lang vervlogen tijden. Wat dat precies is, voelt voor iedereen anders, maar ik zie de klassieke beelden van woestijnen, oases, piramides, muurschilderingen, hitte en hiërogliefen voor mijn geestesoog verschijnen.

Heerlijke afleiding dus, The Emerald Tablet’s of Thoth, gemaakt door twee uiterst getalenteerde broers die nota bene nabij Glacier National Park in de staat Montana wonen: een gebied met bergen en sneeuw maar het gevoel van het oude Egypte geweldig weten over te brengen. Jammer dat dit plaatje vorig jaar al is uitgebracht en nu pas wordt opgepakt door het Nederlandse Vidar Records, want het was op zeker in mijn Jaarlijst verschenen.

Score:

88/100

Label:

Satanath Records, Vidar Records, 2021

Tracklisting:

  1. Neferkapta’s Tomb
  2. Halls of Amenti
  3. Of Emerald and Alchemy
  4. A Hybrid of the Gods
  5. The Atlantean
  6. Cult of Kukulkan
  7. The Black Land
  8. Tabula Smaragdina
  9. Priests of the Jackal
  10. Fall of the Living Gods

Line-up:

  • S. Wyatt Houseman – Vocalen
  • Jerred Houseman – Alle instrumenten

Links: