Agruss – Morok
Code666 Records, 2012
Soms duurt het lang om tot een conclusie te komen omdat je er maar niet achter kan komen of iets nu apart is in de positieve, of juist de negatieve zin van het woord. Soms voel je snel aan dat je te maken hebt met een groeiplaat, die zich nog moet ontpoppen. Op andere momenten valt het kwartje opeens onverwachts na een paar luistersessies. Agruss uit Oekraïne blies me meteen omver met dit fenomenale debuut. Toch heeft het lang geduurd voordat ik mijn conclusies kon trekken.
Apart is het zeker, en wel in de positieve zin van het woord. Na wat regenachtige sfeergeluiden toont de band zich zoekende in een melancholische tokkel. De vocalen die steeds meer op de voorgrond komen zijn rauw en geven slechts een hint naar wat komen gaat. Dan barst de regen-, of beter gezegd, onweersbui pas echt los. Een muur van geluid walst mijn trommelvliezen plat. Er is zoveel geweld en sfeer in de muziek gestopt dat het me tijdens de eerste luisterbeurt ietwat op het verkeerde been zet. Ik hoor amper wat er precies gespeeld wordt. Iets waar mijn menselijke gehoor steeds meer van weet te ontfutselen.
Blastbeats, roffelende bassdrums, trage chunky riffs of juist volle akkoorden die op doomachtige wijze tot voltooiing komen. Vocalen die afwisselen tussen grunts, screams en een pruttelende middenweg die de muziek zelfs een vleugje grindcore meegeeft. Melodie afgewisseld met pure zwaarte, alsof de zuurstof uit je kamer geperst wordt en vervangen wordt door een dikke vloeistof. Het zit er allemaal in. Het bijzondere is, dat juist deze band meer dan alle andere bands die ik dit jaar ontdekt heb, een eigen gezicht heeft. Op geen enkele manier fragmentarisch, Morok is een echt ‘plaat’ geworden.
Maar waar doet het nu precies aan denken? Men speelt na eigen zeggen post-atomic black metal. Iets wat terugkomt in de muziek door middel van de sfeer die zowel iets heeft van oude industrialisatie, maar ook van eeuwenoude bossen. Het heeft iets van de epiek en gelaagdheid van Emperor‘s Anthems to the Welkin at Dusk, iets van de lompe zwaarte van diSEMBOWELMENT en de oprechtheid van Agalloch‘s nieuwste. De sfeer ademt woede, angst en verdriet. Soms zelfs op zo’n manier dat ik er bijna een brok van in mijn keel krijg.
Het is bijna niet te geloven dat het hier om een debuut gaat. Morok is precies 26 jaar na de kernexplosie in Chernobyl uitgebracht. Op kleinere schaal blaast Agruss mij omver. Er moeten vreemde dingen gebeuren, wil deze plaat niet hoog in mijn jaarlijst eindigen. De eerste van een drieluik, dus kom maar op met de volgende twee!
Tracklisting:
- Damnation
- Morok
- Punishment for All
- Fire, the Savior from the Plague
- Ashes of the Future
- When the Angels Fall
- Under the Snow I
- Under the Snow II
- Under the Snow III
Line-up:
- Tvorek – Vocalen
- Anton – Vocalen
- Kadya – Gitaar
- Pikach – Gitaar
- Mark – Basgitaar
- Nirf – Drums
Links: