Zoals geweten waag ik me wel eens aan onconventionele muziek, zelfs als daarbij het vakgebied metal quasi volledig verlaten wordt. Cryo Chamber’s dark ambient, Cold Meat Industries, … hier krijgt alles een kans. Consouling Records en Tonefloat dus zeker ook. A-Sun Amissa is er eentje van de laatste categorie. Deze A-Sun Amissa stond eerder dit jaar al in het voorprogramma van Amenra, op zich een indicatie en aanzet om de nieuwe plaat Ceremony in the Stillness ter hand te nemen.
A-Sun Amissa is het project van de Brit Richard Knox, een man die in het verleden samenwerkte met tal van muzikanten en voor zijn project al de medewerking kreeg van onder andere David McLean (Gnod), Aidan Baker (Nadja), Colin H. van Eeckhout (Amenra), Gareth Davis (Merzbow, Oiseaux-Tempete) en een dozijn anderen. Hij omschrijft zijn stijl voornamelijk als post-rock, doom, darkjazz en drone. Persoonlijk zou ik dit vooral inschatten als melancholische post-rock, genre Earth, met sporadisch hardere funeraldoomriffs en noise die doet denken aan stervende Skullflower’s in de winter, met bijbehorende palliatieve klaterruis. Die noise wordt grotendeels gecreëerd met (brommende) cellosnaren. Vooral tijdens het nummer The Skulk krijgt die vrij spel. Nadja-liefhebbers weten wat ik bedoel met cellospielerei. Ondanks het feit dat het vaak abrasief, druk en ruisend klinkt, wordt het nooit echt nerveus of irritant. Geen zenuwachtige drone/noise/soundscapes dus, wel een plaat die beroert met zijn broeierigheid, ontroert met zijn melancholie. Verwacht dus ook geen vrijblijvende dark ambient wellness-plaat voor blackmetal- of sludgemetaladepten, dit A-Sun Amissa houdt je aandacht vast en bepaalt je hartslag met gevoel voor compassie. Je neemt deel, met innige deelneming. Ga zitten en laat je leiden door deze instrumentale instructeur.
Score:
78/100
Label:
Consouling Sounds, 2018
Tracklisting:
- The Black Path
- With Wearied Eyes
- To the Ashes
- The Skulk
- No Perception of Light
- Remembrancer
Line-up:
- Richard Knox
Links: