Ruige death metal? Zwartgeblakerde doom? Melodische black? Bent u daar ook zo weg van? Hohoho, stop maar met lezen. Voor deze grote, grote trein is het progressieve rock wat de klok slaat! Muziekfanaten die van ruige metal houden mogen dus stante pede afhaken. Progrockers lezen gerust even verder. Big Big Train laat met The Likes Of Us zijn vijftiende (!) studio-album op de wereld los. Het is dan toch wel verdomde jammer dat ik nog niet eerder met dit zevenkoppige gezelschap kennis heb gemaakt. Uit de metalen archieven haal ik uiteraard ook niets, want de muziek zal daarvoor te soft zijn, vermoed ik. En op Zware Metalen werd er ook nog niet eerder over voorgaand werk geschreven. Nou dan moet ik dan maar de eerste zijn.
Voor het geval dat u het nog niet doorhad, er zijn geen ruwe randjes hoorbaar tijdens deze reis. Alles is uitermate gepolijst, van de vocalen tot de akoestische gitaar. Van de vioolpassages tot de drums, er zit geen spatje korrel in de geluidsoverdracht, daarentegen wel bijzonder veel details. Dit maakt het tot een album dat uitermate geschikt is voor een geïsoleerde hoofdtelefoonsessie. Het eerste gedeelte van het album laat zich dan ook vooral leiden door hoofdzakelijk instrumentale passages. Ja, er is wel degelijk zang hoorbaar, al bij aanvang van Light Left In The Day, maar nadien horen we toch hoofdzakelijk de gelaagde instrumentale beleving. Zoals reeds gezegd gaat dit van een uitgesponnen opbouw, tot swingende of jazzy passages.
Pas tijdens het hieronder gedeelde Oblivion steken de vocalen weer de kop op. Die zijn – doordat haast alle bandleden een bijdrage leveren – rijk aan kleur en variatie. Het nummer stijgt dan ook naar grote hoogte. Een beter en harmonieuzer samenspel kan een mens zich haast niet wensen binnen dit genre, dat moet gezegd worden.
Love Is The Light is eigenlijk het eerste nummer dat mij lichtjes begint op te breken. Het is voor mijn persoontje te kwijlerig, te bedacht en te goedaardig. Dat zeg ik dan ook echt omdat het gewoonweg niet mijn smaak is. De uitvoering zelf is haarscherp zoals we ook gedurende de andere tracks horen. Desondanks heb ik de video van het nummer hier toegevoegd zodat u als lezer een goed totaalbeeld krijgt van de diversiteit die dit album te bieden heeft. Tijdens Bookmarks blijft de band voor lange tijd akoestisch spelen, waarna er drie minuten ruimte is voor een fijne achterliggende keyboardpartij en vrij krachtig drumspel. Het beste moet dan nog komen, wanneer de stemmen worden samengebracht in een mooi stuk samenzang. Een magistrale klassieke zangpassage volgt, die naar mijn smaak dan net weer aan de korte kant is. Hier had de band duidelijk nog meer uit kunnen halen. Het afsluitende Last Eleven klinkt dan als het meest toegankelijke, haast poppy-achtige van de negen nummers. Al is toegankelijk nogal relatief, aangezien Big Big Train hier erg open en laagdrempelig musiceert.
Kortom: progrockers en progressieve geesten die het meer moeten hebben van fijngevoelige details dan ruige randjes kunnen zich hier gegarandeerd enige tijd mee vermaken. The Likes of Us zit compositorisch goed in elkaar gevlochten, zonder echt grote missers, al is mijn inschatting dat dit album beter zal bevallen voor de niet-ZwareMetalenliefhebber. Diegenen mogen bij de door mij gegeven score zeker nog eens 5 à 10 punten optellen.
Score:
84/100
Label:
Inside Out Music, 2024
Tracklisting:
- Light Left In The Day
- Oblivion
- Beneath The Masts
- Skates On
- Miramare
- Love Is The Light
- Bookmarks
- Last Eleven
Line-up:
- Alberto Bravin – Vocalen, gitaar, keyboard
- Nick D’virgilio – Drums, percussie, akoestische gitaar, vocalen
- Dave Forster – Gitaar
- Oskar Holldorff – Keyboard, vocalen
- Clare Lindley – Viool, vocalen
- Rikard Sjöblom – Gitaar, keyboard, vocalen
- Gregory Spawton – Basgitaar, akoestische gitaar, mellotron
Links: