The Canyon Observer – Figura

Slovenië is een land waar niet direct erg veel extreme bands vandaan komen als je het mij vraagt. Het kan en zal ook wel zo zijn dat ik er gewoon niet al te veel ken. Of toch? Srd, een erg goede blackmetalband die nog samenwerkte met Shining, niet te na gelaten dan. The Canyon Observer is echter andere koek. Het is een bijzonder speciaal en bont gezelschap. Hun muziek kan je evenmin als eenvoudig en simpel beschouwen. De heren en dames combineren verschillende stijlen. Ze mixen en mengen drone, noise, avant garde, black, harsh, free-jazz, math en waarschijnlijk vergeet ik nog een paar andere stijlen. Wat knap is: dit gehele album werd live opgenomen ergens in april 2022 in het Kamnik House of Culture. Wat ook knap is: een klassieke bandbezetting wordt aangevuld met een paar saxofonisten, cellisten maar ook met een extra drummer. Tja, krijg nou wat. Mijn interesse is gewekt. Nochtans ben ik niet zo voor het complexe in ons geliefde genre, maar af en toe zondigen kan geen kwaad.

Zijn we verzeild geraakt in de Sloveense natuur? In eerste instantie krijg je dat vermoeden, fluitende vogels of het klinkt toch zo. Nu, ik ben geen vogelaar en kan dus geen mus van een merel onderscheiden. Een wat verdwaalde eerder jazzy gitaarpartij trekt de aandacht naar zich toe en lijkt onze fluitende vrienden wat in de stress te brengen. Dit gebeurt zeker wanneer een enerverende drumpartij de bovenhand dreigt te halen. Niks is minder waar. Het openingsnummer DIH lijkt, in de eerste minuten, vooral een dialoog tussen wat glijdend gitaarwerk en borstelende drumpartijen. Je mag het gerust bijzonder noemen. Het is de saxofoon die rond minuut vijf, van het elf minuten durende nummer, je abrupt doet verplaatsen vanuit de natuur naar een obscure jazzclub in hartje Ljubljana. Qua sfeer kan dit tellen! Vervolgens ontstaat er een soort van bijna dissonante muzikale ruzie tussen de verschillende instrumenten. Bijzonder.

De blackmetalfundamenten van deze band krijg je pas te horen op KOŽA. Screamerige vocalen gaan in conclaaf met de andere partijen alsof het de bedoeling is dat er een soort van chaotische amuzikale janboel zou ontstaan. Niks is minder waar. Ik raad je aan bovenstaande videoclip te beluisteren en te bekijken, dan begrijp je me een beetje denk ik. SLEPIČ is gewoon een verderzetting van de ruzie tussen de muzikanten en hun instrumenten maar dan wel ultrabrutaal en erg kort, hoop en al anderhalve minuut.

KRI geeft de indruk dat de instrumenten de opdracht hebben gekregen overal wat aan te knibbelen en knabbelen. Het lijkt de muzikale weergave van bijtende en snuffelende woudbewoners, misschien zij die samenleven met de gevleugelde vrienden uit de eerste maten van dit album. Bijzonder. Vervolgens is KRIŽ dan weer in zijn vorm en uitvoering in zijn extremen ook, een gelijkaardig nummer als KOŽA. Weliswaar met iets meer noise, humpa – invloeden en een verkouden zanger. JEZIK sluit erg kort af.

Je zou kunnen opwerpen dat bovenstaande plaat niet echt thuishoort op Zware Metalen. Nu, die mening zou ik toch moeten ontkrachten. Ik word even vrolijk van deze plaat, Figura van het Sloveens The Canyon Observer als van een plaat afkomstig uit Zuid – Amerika volgepropt met stofzuigerblackmetal. Beluister nu maar gewoon deze bijzonder intrigerende plaat, het zal je niet berouwen.

Score:

75/100

Label:

Kapa Records, 2023

Tracklisting:

  1. DIH
  2. KOŽA
  3. SLEPIČ
  4. KRI
  5. KRIŽ
  6.  JEZIK

Line-up:

  • Bojan Varga – Drum
  • Gašper Prus – Drum
  • Gašper Letonja – Gitaar
  • Miloš Miloševič – Gitaar, zang
  • Matic Babič – Zang, noise
  • Nik Franko – Bas
  • Jure Boršič – Alt saxofoon
  • Jasna Kolar – Bariton saxofoon
  • Tadeja Žele – Cello
  • Katarina Kozjek – Cello

Links: