Submersion is de tweede langspeler van Gdanian in een jaar. Deze Rus die nu in Berlijn woont maakt cinematische dark ambient. Een simpele rekensom leert dat dit zijn vierde album is sinds het bestaan van Gdanian. Genoeg getallen en wiskunde voor vandaag, over naar de muzikale sectie.
Dit is dus cinematische dark ambient. Dat houdt in dat de heer Gdanian (Ja, het is zijn achternaam), met zijn elektronische geluidsgolven audiovisuele landschappen ontwerpt. Hij wordt daarbij duidelijk beïnvloedt door minimal/techno. In dit geval gaan we afdalen naar de diepzee. Zoals uit de tracklist blijkt schijnt er in de diepzee een hele wereld te liggen, verborgen voor hen die er niet naar zoeken. Zoiets, want het is allemaal vrij mysterieus. Dreigende aanzwellende keyboardtonen en veel gebubbel. Het is ritmisch, als we nog moeten afdalen bij Submersion, maar ook een weergave van vreemde figuren op Strange Forms. Als we enige tijd onder water zijn ontstaat een nieuwe wereld met Signals from the Abyss. Waarna je aangetrokken door het eeuwige niets Into the Void wordt getrokken met een loopje in mineur. Je hoort constant beweging in de muziek.
Ik ben er persoonlijk niet zo weg van. Submersion zit echt wel slim in elkaar en is bovendien behoorlijk sfeervol. Het album heeft interessante ontwikkelingen, maar op een aantal fronten schiet het tekort. De eerste is de overgang tussen de tracks. De tracklist belooft een soort chronologisch verhaal, maar de overgangen zijn vrij hard. Dat doet voor mij afbreuk aan de beleving als een doorlopend avontuur. Minimal technobeats zijn een tweede onderdeel wat je net moet liggen. Inside the Station is bijvoorbeeld amper nog ambient te noemen. Laatste punt is dat het daarbij wat saai wordt en dat je jezelf in een ondergrondse Berlijnse club waant in plaats van op de bodem van de diepzee. Niet helemaal een match met wat we hier doorgaans op Zware Metalen aangeboden krijgen.
Submersion is een wat langdradig werkje met een paar interessante invalshoeken. Het punt is dat dit echt wel creatief is gemaakt, maar de verwachting lag hoger. Als je dit diepzeethema gaat aansnijden met cinematische ambient is het jammer als er elektronische liflafjes aan te pas moeten komen. Eindoordeel: Niet heel beroerd, maar te elektronisch voor Zware Metalen.
Score:
60/100
Label:
Cyro Chamber, 2021
Tracklisting:
- Submersion
- The Lowest Point
- Strange Forms
- Hidden Sector
- Inside the Station
- Paradox
- The Core
- Signals from the Abyss
- Into the Void
Line-up:
- Sergey Gdanian – Alles
Links: