De soap rondom Arch Enemy heeft een nieuw slachtoffer gemaakt: Juan Salmeron, de fotograaf die het hele balletje nog maar een paar dagen geleden begon te rollen. De fotograaf heeft inmiddels de nodige doodsbedreigingen ontvangen van fans die het voor Arch Enemy opnemen. Dat zegt hij in een gesprek met het Eindhovens Dagblad. Hij hoopt dat de band hier werk van gaat maken: “Niemand verdient het om geterroriseerd te worden of om te vrezen voor hun veiligheid.”
Zowel de band als de mondige manager Angela Gossow zwijgt sinds enkele dagen in alle talen, waarschijnlijk in de hoop dat alle commotie vanzelf overwaait. Salmeron legt nog maar eens uit waarom de band fout zat: “Arch Enemy haalde niet naar mij uit omdat ik iets verkeerd deed, maar omdat zij vinden dat ze het recht denken te hebben om andermans werk te claimen. Op dat punt willen ze niet uitgedaagd worden. Houd in gedachten dat de manager van de band nadrukkelijk zei dat Arch Enemy het recht heeft om te doen wat ze willen met het werk van fotografen.”
Lees het volledige artikel bij het Eindhovens Dagblad.
[30-12-2018]
We waren zelf al een beetje klaar het het Arch Enemy-akkefietje dat als een storm door de metalscene raasde in de afgelopen dagen, maar als je eenmaal begint te rapporteren, ben je haast verplicht om de rit uit te zitten. We stoppen dus nog maar eens een zak popcorn in de magnetron en doen verslag van de nieuwste ontwikkelingen. Bandmanager en ex-zangeres Angela Gossow probeert namelijk nog steeds haar gelijk te halen met een derde verklaring (wat, zonder verbazing, haar alleen maar dieper doet drijven in het drijfzand). Hier een screenshot, want een embed verdwijnt wanneer de verklaring uiteindelijk verwijderd wordt:
Angela Gossow begrijpt dus nog steeds niet dat de ophef ontstaan is door de buitensporige reactie richting de fotograaf van het management van Arch Enemy, en niet door copyrightschendingen van de band zelf. Vervolgens is het makkelijk om de furie van het internet aan te wijzen als de daadwerkelijke boosdoener en de fotograaf van Metal Blast neer te zetten als een juristenwolf in schaapskleren (no pun intended) die de vrijheid van meningsuiting van de betrokkenen inperkt. Marta, de vrouw achter Thunderball Clothing, heeft inmiddels helaas besloten om haar bedrijf op te heffen:
Metal Blast doet ook nog even een duit in het zakje:
[28-12-2018]
Inmiddels hebben de zangeres (Alissa White-Gluz) en ex-zangeres (Angela Gossow) hun zegje gedaan, maar het lijkt er op dat ze hun fouten nog steeds niet inzien. Vooral de bandmanager Angela Gossow heeft weinig positiefs te zeggen, blijft reacties die het met haar oneens zijn verwijderen en maakt de fans van Arch Enemy uit voor makke schaapjes. Haar bericht is echter alweer verdwenen en vervangen voor de volgende:
[27-12-2018]
Als metalzine zien we het zelf steeds vaker gebeuren bij onze eigen fotografen: bands weigeren moedwillig te begrijpen hoe copyright in elkaar zit. Meestal blijven botsingen tussen bands en fotografen achter de schermen, maar nu is er ééntje de publieke sfeer in gebracht en als gevolg trekt hij een hoop aandacht. Tijdens de vrijdag van FortaRock 2018 maakte een fotograaf van het Metal Blast magazine foto’s van Arch Enemy. De foto’s werden vervolgens zonder toestemming gebruikt door het merchandisebedrijf Thunderball Clothing. Een verzoek tot compensatie (of een donatie aan een goed doel) werd lange tijd genegeerd, totdat het management van de band zelf een naïef bericht stuurde waarin beweerd werd dat de band geschoten foto’s van de band mag gebruiken voor welk doel dan ook (wat natuurlijk lariekoek is, en dat weten ze zelf ook donders goed). De fotograaf bleef het management op zijn rechten wijzen, waarna Angela Gossow (voormalig zangeres van de band) een pissig bericht stuurde met daarin de boodschap dat hij niet meer welkom is om Arch Enemy in de toekomst te beschieten.
“Arch Enemy‘s stance in regards to photographers, as demonstrated by the band’s very aggressive approach against me for simply seeking some form of compensation from one of their sponsors, shows their absolute disregard for artists whose art isn’t their art.
They (as they should) expect compensation for their work, but they don’t seem to think that others should be compensated as well. As a matter of fact, and as Angela Gossow‘s actions clearly show, they will try to stomp and trample on anyone who seeks such compensation. Nothing else can explain why she went out of her way to contact bookers and promoters, hoping to end my photographic career.
What I find most terrifying about Arch Enemy‘s behavior is that it creates a chilling effect among photographers, all of whom are now expected to simply shut up and take the abuse, unless they are willing to risk their artistic careers. While I have the good fortune of not depending on photography for my income, many other photographers aren’t so lucky, and so they cannot afford to run the risk of being blacklisted, knowing full well that it could, quite literally, make it impossible for them to make a living.
Another problem with Arch Enemy‘s approach to copyright (in this case to protect one of their sponsors) is that they don’t use the same standards when it comes to their own content. After all, Alissa herself had told me that they regularly take down sites that illegally profit from their intellectual property, and Angela herself recently shared a link highlighting the problem with counterfeiting.”
Het artikel heeft inmiddels een hoop aandacht gegenereerd en het lijkt erop dat het management van de band zo hard mogelijk probeert om de kritiek de kop in te drukken door reacties op de Facebookpagina van Arch Enemy te verwijderen en reacties uit te schakelen op Instagram. Dat het deze aanpak verkiest boven het erkennen van zijn fout of het delen van zijn kant van het verhaal, laat zien dat de band het nog steeds niet wil begrijpen.