Interview met Then Came The Flood
Toen de Nederlandse band Downriver Dead Men Go ermee stopte, gingen Gerrit en Gijs verder met een nieuw project: Then Came The Flood. Een mix van doom en post-rock. Ik stelde het duo enkele vragen en Gijs stond me te woord.
Jullie band/project lanceerde net een debuut, maar enkelen zullen jullie ongetwijfeld nog kennen van de voormalige band Downriver Dead Men Go. Ik heb ze nooit gekend, maar zijn er nog enkele restanten van die roots te voelen in dit nieuwere project?
Downriver Dead Men Go is nooit zeer bekend geweest buiten onze regio, daarvoor bestonden we niet lang genoeg. Het is wel zo dat het daarmee begonnen is, omdat ik en Gerrit daar voor het eerst afspraken om samen een band te beginnen. In die band zaten dan ook de overige twee leden van Caitlin, waar Gerrit de gitarist/zanger van was. Met die band wilden we eigenlijk wat instrumentale post-rock gaan maken in de stijl van Mogwai, maar door de invloeden van de overige bandleden ging de muziek een hele andere kant op. Geen slechte, dat zeker niet.
We hebben een paar mooie nummers gemaakt waar ons publiek erg van kon genieten. Sommigen vonden zelfs invloeden terug van Pink Floyd en Joy Division. Niets van die muziek is uiteindelijk gebruikt voor Then Came The Flood, maar daar wisselden we ook al wat rustige atmosferische stukken af met wat hardere gedeeltes. Alleen was toen alles nog met cleane zang. Een live opname van Downriver Dead Men Go vind je hieronder terug.
Voelt het makkelijker aan, nu jullie het met twee in mekaar kunnen breien?
Dit werkt bijzonder prettig. Zonder inmenging van andere personen behouden onze nummers de kracht die we er voor bedoeld hadden. Ik heb nog opnames van Then Came The Flood waar we nog een drummer hadden, het klonk toen zo anders… Deze drummer kon zich niet echt vinden in onze muziek, vooral toen ik ging grunten in de plaats van de cleane zang van Gerrit. Ook hadden we wat luistermateriaal aangereikt met daarop het soort drums dat we uiteindelijk op de muziek wilden. Daar deed hij uiteindelijk niets mee. Op zich was het jammer want het was een relaxte kerel, maar op een gegeven moment moest Gerrit de knoop doorhakken en werd onze samenwerking met de drummer beëindigd. Nu komt Gerrit met een stapel riffs en geprogrammeerde drums naar mij toe waar we samen de nummers in elkaar zetten. Ik bedenk wat toetsmelodieën en we nemen alles even op om het terug te luisteren en later weer te veranderen, of niet.
Ik vond het plaatje wat wennen, maar ik merkte wel een vermenging tussen atmosferische post-rock en slepende doom/sludge. Vanwaar de keuze om de twee met elkaar te vermengen? Was Gerrit voor doom en Gijs voor post-rock, of vice versa?
(lacht) We luisteren allebei redelijk dezelfde soorten muziek, dus de invloeden komen van ons beiden. Ik denk wel dat door mijn grunt de muziek een beetje de doom kant op gaat. Post-rock is in meerdere bands meer van dat schreeuwerige gegrunt, iets wat ik eigenlijk nog onder de knie wil krijgen. Gerrit maakt het merendeel van de muziek, dus zijn aandeel is daarin het grootst. Het ligt er dus net aan wat voor bui hij heeft, afhankelijk daarvan komen de post of doom invloeden voorbij waaien. We hebben niet bewust de stijlen gemixt. De nummers zijn zo ontstaan, het is ook maar net wat op het moment van schrijven lekker klonk.
Hangen die twee stijlen ook samen met de boodschap die jullie meegeven op deze plaat? Het valt me op dat Extinction Complete naar het einde toe wat fleuriger wordt met wat atmosferische rust. Een verborgen agenda in de muziek?
Verborgen agenda, hmm. Ik geloof in de kracht van herhaling, zo heeft Syndrome (van die Amenra-gast) vaak een tijd lang één riff die langzaam voorkabbelt. Ik vind dat heerlijk om te horen, ik kan daar uren naar luisteren. Het einde van Extinction Complete heeft inderdaad ook zoiets. Mooie melodielijnen, gecombineerd met post-rock en wat doom kan voor een mooie combinatie zorgen. Dat soort nummers wil ik graag maken, maar dat kan het ook allemaal wat geforceerd laten klinken. Nu hebben we nummers die eigenlijk van meerdere muziekstijlen iets bevatten.
Ik denk wel dat we dat vol willen houden, maar het blijft maar net waar Gerrit mee aankomt. Een keer een drone überdoom-plaatje maken als Monarch lijkt me ook erg gaaf. Maar we willen ook geen bands kopiëren, niet dat dat totaal te voorkomen is. Ergens mee vergeleken worden houd je altijd, en dat is alleen maar makkelijk voor mensen die onbekend zijn met ons materiaal, maar wel soortgelijke bands kennen.
Geen vrienden van de wetenschap? Ik zie jullie punt wel hoor, maar ik wou even weten van jullie waarom het de vragen onbeantwoord laat (het nummer heet Science [All Questions Unanswered]). Hoe is de robot tot bij jullie gekomen?
Geen vrienden van de wetenschap zal ik niet zeggen. Het nummer was praktisch af en door de vocoder-zang koppelde ik een titel aan technologie, en daarmee weer aan de wetenschap. Weet je, ik kijk wel eens Discovery Channel. Dan hebben ze weer uitgedokterd waar het ontstaan van iets vandaan komt, en een jaar later wordt dat weer ontkracht door een andere groep onderzoekers. Dan denk ik van ‘Ja is er nou wel een antwoord, of niet?’. Maar verder houd ik me er niet mee bezig. Overigens jammer dat je het vocoder-stuk (onze privé-huisrobot) niet leuk vindt. Persoonlijk vind ik het cool, wel dachten we later dat het wat te lang was, maar oké. En die vocoder gaat zeker nog terugkomen want ik heb dat ding niet voor niets gekocht.
Google is blijkbaar niet steeds je vriend. Wat is “Aich?” en hoe past het in jullie concept? Ik vind ‘American Indian Community Housing Organization’ terug, maar dat zal het vast niet zijn?
Het betekent treurzang in het Japans. Het nummer en de titel komen van Gerrit.
Blijft het bij de mix van deze genres of staan jullie ook open voor andere invallen? Ik merkte ondermeer bij Extinction Complete dat jullie vocaal al een andere richting durfden uit te kijken, maar binnen het muzikale concept dat al beschreven werd.
We zien zelf Then Came The Flood als een verzameling van muziek. Deze cd/demo is zo uitgepakt omdat de post-rock het uitgangspunt was van de band. Verder is onze band een soort verzamelton: we maken muziek, gooien dat erin en gaan aan de slag om met alle stukken complete nummers te maken. Nadat alles opgenomen was klonk de boel soms redelijk kaal en klinisch. De recorder staat bij mij thuis en heel soms, als ik wat inspiratie had, knalde ik dat ding aan en nam iets op over de bestaande tracks. Hierdoor zijn er wat meer lagen in de muziek gekomen. Ook bij het afmixen heeft Dirk Hoek (Montany) ons goed geholpen met het geven van een gave sound. Zo heeft hij onze elektronische drums door EZ drummer gehaald en er een zeer realistisch en gaaf drumgeluid van gemaakt. Ook de Massive Attack-achtige drums heeft hij gecreëerd. Ik ben helemaal niet thuis in de MIDI-wereld en hij weer wel, en zijn kennis daarvan kwam voor onze opname goed van pas.
Wat ik eerder al zei is dat we vast meer soorten gaan mixen in de muziek. In When Rain Turns To Ashes zit in het rustige stuk ook al een lichte invloed van Arcana (vind ik zelf). Gerrit en ik vinden dat een erg gave band. We wilden toen naar het concert van Arcana in Nijmegen, toen we twee uur in de file stonden zagen we die ervaring in duigen vallen. Dat was nou echt even een dieptepunt… Uiteindelijk zes uur in de auto gezeten voor niks. Ook willen we in de toekomst wat wave en ambient muziek gaan maken. Grote kans dat dit in Then Came The Flood verwerkt gaat worden, maar het kan ook weer een ander projectje worden. Ik weet niet precies wat je bedoeld met de vocalen in Extinction Complete. Misschien de combi tussen screams en grunts? Gerrit wilde eigenlijk de screams uit de opname hebben, maar aangezien dat mijn kleine bijdrage was wilde ik die gewoon houden (lacht). My Dying Bride gebruikt ook meerdere stemvormen in de muziek, ik kan daaraantegen totaal niet clean zingen. Gerrit weer wel, dus misschien komen die cleane vocalen in de toekomst ook voorbij in wat volgt.
Ondertussen is het al 2012. Wat zijn de volgende muzikale plannen voor Then Came The Flood?
Gerrit is weer bezig met een nieuw nummer, dus binnenkort zitten we weer op mijn kamertje om wat nieuwe shit op te nemen. We weten nog niet of we weer een cd/demo maken, misschien maken we gewoon steeds losse nummers en zorgen dat die te downloaden zijn ofzo. Verder is Gerrit flink bezig geweest met de band te promoten bij zaaltjes en andere bands. Ikzelf ben vooral benieuwd met wat voor muzikale creaties hij weer aan komt zetten.
Zijn jullie ooit van plan om wat instrumenten in de armen van andere muzikanten te duwen en on stage te springen, of zou dat het gevoel wat verpesten?
We hebben eind vorig jaar twee optredens gedaan in Leiden. Hierbij merkten we dat de zaal een goede P.A. en geluidsman nodig heeft om onze drums (laptop) over te brengen. Op zich mis je de vele synthlagen niet echt, dus dat is geen probleem. Voor de drums zijn we echter op zoek naar een live drummer (geïnteresseerden mogen contact opnemen). Verder speelt Gerrit gewoon de gitaar en ik doe de zang en de toetsen. Persoonlijk ben ik geen fan van optredens, ik sta liever te kijken naar een band. Misschien te vaak tegenvallende optredens gehad, en het gedoe en gesjouw er omheen maakt me niet echt vrolijk. Voordeel is wel dat we een redelijk korte set hebben en weer snel van het podium kunnen verdwijnen (lacht). De opnames willen we zelf wel in de hand houden, maar live zou het kunnen dat we er een drummer bij gaan krijgen. Een bassist hebben we min of meer ook achter de hand (tenminste een tijdje geleden wel), en misschien zijn er wel drummers die deze manier van werken op prijs stellen: één tot twee keer per week oefenen voor een optreden en daarna afwachten op een volgende sessie.
Nog enkele laatste woorden voor Groot-Nederland?
Neem eens de tijd om onze MySpace en eventueel ook de Facebook-pagina te checken. Ook hebben we een amateur clipje gemaakt, dat vind je hierboven terug. Verder hopen we jullie tegen te komen op optredens en dat jullie dan onze demo kopen, handtekeningen gaan vragen en bier geven. Groupies zijn ook goed.
Links: