Interview met Master
Master, een meubelstuk in de death metal-gallerij. Legendarisch terwijl ze zijn nog in leven zijn. De Abraham van deze band is natuurlijk Meneer Speckmann, een toonbeeld van metal in al zijn vormen. Old school to the bone, en zo hoort het. Master heeft een nieuw album, The Human Machine, en dus zag ik mijn kans schoon om de band aan de baard te trekken voor enkele vragen.
Dag Meneer Speckmann, het is een eer om u te mogen interviewen. Hoe gaat het met u?
Alles gaat goed ja. Bedankt voor de coole review van The Human Machine, het ziet er goed uit. Er gebeurt hier vrij veel en zoals gewoonlijk is Master actief in de weer. Het volgende punt op onze agenda is de tour langs festivals met Six Feet Under en Illdisposed eind juni. De uitgelezen kans om onze Europese vrienden enkele nieuwe nummers te laten horen. We zijn net terug uit Brazilië waar we een twintigtal shows gedaan hebben, daarna nog eens evenveel in Europa, om The Human Machine te promoten, enkele maanden geleden. Zuid-Amerika staat nog eens op het programma, net als de VS. Het is bizar soms hoor, we zijn de laatste tien jaar bijna continu op de baan geweest. Echt cool en verrassend ook volgens mij. Metal will never die.
Er is inderdaad niet veel veranderd, gelukkig maar. Net zoals dat het geval is bij jullie nieuwe album. In het gitaardepartement hoor ik wel een ander geluid. Een klodder old school Zweeds gitaargeluid met wat Tsjechische grindcomponenten. Ik kreeg het beeld van een bronstige cirkelzaag voor mijn ogen. Kun je daar inkomen?
Ik weet niet of ik daar helemaal akkoord mee ga maar het klinkt alleszins als een compliment! We proberen de sound steeds meer en meer te verbeteren, op ieder album, op ieder instrument. Dit was geen uitzondering. De nieuwste technologie helpt ons stukken vooruit natuurlijk. Maar ik mis de dagen van de analoge opnames toch zwaar. In het verleden waren opnames erg moeilijk en vermoeiend, veel harder dan nu. Toen moest je echt nog talent hebben om zowel de sound als het samenspel goed op band te kunnen zetten.
Als de drummer het verklootte, wat regelmatig gebeurde in die dagen, mocht je vanaf nul herbeginnen. Tegenwoordig kan iedere Jan, Piet of Joris een killer-cd opnemen en alle drumfoutjes rechtzetten met zijn pc’tje. Wij proberen nog steeds die goeie oude heavy sound te vangen uit de begindagen.
Het is me wat, 25 jaar in het vak zitten en keer op keer op het podium dezelfde nummers brengen. Nogal ironisch om je plaat The Human Machine te noemen. Word je die routine nooit beu? Of voelt het zo niet aan?
Voor mij is het geen routine. Voor sommigen is metal een hobby weet je, voor mij is het mijn levenswijze. Ik steek serieus wat moeite in de opnames en ook in mijn optredens.
Het doet deugd om mensen titels als Pay to Die of Funeral Bitch te horen roepen op de shows, bijna 30 jaar na datum. Ik geniet evenveel van het brengen van ouder als nieuwer materiaal.
Hoe is het nieuwe materiaal eigenlijk tot stand gekomen?
The Human Machine werd eigenlijk een jaar geleden geboren.
Na alle heisa van de afgelopen tijd werd het tijd om de gebeurtenissen vorm te geven.
Vrijheid is helaas iets uit het verleden aan het worden. De overheid en de televisie
(of de “boob tube” zoals mijn vader die noemde) dringt ons meer en meer op wat we moeten eten, wat we moeten kopen, hoe we ons moeten kleden en wat cool is in de hedendaagse maatschappij. Wat is er gebeurd met de vrijheid van meningsuiting? De jeugd van tegenwoordig hoeft helemaal niet meer voor zichzelf te denken. Anderen (of het nu leraars, ouders of de maatschappij in zijn geheel is) maken de keuzes wel voor hen. Toen ik jong was waren er nog vrijdenkers die deden waar ze zin in hadden en nog foert konden zeggen tegen de rest. En nu? Camera’s in London, controlerende overheden, al die banktoestanden… is dit de golf naar de toekomst?
Zelfs wanneer ik, een zelfverklaarde Amerikaan, Amerika bezoek op tournee, vraagt het personeel mij keer op keer waar ik de afgelopen jaren allemaal gezeten heb! Dit is toch geen vrijheid? Dit is George Orwell’s 1984.
Genoeg frustratie en agressie voor een album lijkt me zo. Gaat goed zo!
De maatschappij bepaalt keer op keer de richting van een album, net als dat van mijn leven en mijn directe omgeving. We zitten absoluut in de problemen zoals de toekomstbeelden duidelijk maken. Denk jij dat de VS alle olie zal opruimen en al het leven zal herstellen die het naar de kloten aan het brengen is? De zogenaamde grote landen van de wereld kunnen nog geen probleem verhelpen die veroorzaakt is door een menselijke fout, met al hun technologieën. Let maar op, nu gaan ze weer olie halen uit andere landen en onschuldige moeders en kinderen afmaken.
Ondanks (of dankzij) alle frustratie ben je toch een bron van inspiratie voor mensen die niet meer van de jongsten zijn die zich overspoeld voelen door jong geweld. Heb je ooit een soort van metalen midlife crisis moeten overwinnen?
Niet echt mijn vriend, maar ik word soms echt regelrecht depressief van al die succesverhalen van bands die Master kopiëren en van die new school wannabees. Ik vraag me echt af waar de originaliteit heen is gegaan. Copycats heersen over de metalwereld tegenwoordig.
Wie daar zeker iets aan doet, is jullie label Pulverised Records. Het lijkt wel een asiel voor ondergewaardeerde en antieke metal. Hoe zijn jullie met elkaar in contact gekomen?
Ik was een contact aan het zoeken voor een aantal shows in Azië. Ik schreef naar de gasten van Defiled, vrienden uit het verleden. Ze stuurden me e-mailadressen naar mij en Calvin en het machtige Pulverised Records contacteerde ons terug met een aanbod om onze nieuwe cd uit te brengen. De zaken staan er goed voor momenteel en ik hoop dat onze relatie zal standhouden.
Jij hebt een band met Tsjechië. Is dat waar je roots liggen, of ben je een rasechte Amerikaan?
Ik ben en zal altijd een Amerikaan zijn. Ik heb nu wel een winkel geopend in Tsjechië en zal dit grootse en vrije land nooit meer verlaten. Ik heb meer vrijheid gevonden in Europa sinds ik hier in 2004 ben aangeland. Ik kwam hier in het verleden nadat ik was toegetreden tot Krabathor in 2000 en dat was mijn beste zet ooit. Ik heb deze stap genomen om eindelijk wat respect af te dwingen in Amerika, hoe vreemd dat ook klinkt.
Master heeft een berg bands overleefd doorheen de jaren. Sommigen keren nu terug, herenigen zichzelf. Welke band zou je het liefst terug zien opstaan?
De originele Motörhead line-up.
Ben jij ook van plan om zo lang als je dat fysisch aankan te blijven doorgaan? Of begint je stem soms tegen te werken?
Mijn stem onderhouden gaat nog. Er zijn tijden dat het moeilijker wordt ja. Op de recente tour doorheen Europa hadden we een sound engineer mee, voor het eerst in mijn carrière. Dat maakt het een stuk dragelijker. Leeftijd heeft zijn nadelen, maar ik blijf doorgaan op de best mogelijke manier en dat is altijd al zo geweest.
Heb je eigenlijk een exemplaar van alle albums van Master?
Ik mis er eentje. De vinyl van de eerste Nuclear Blast-uitgave van ons debuut Master-Master, maar van de rest heb ik een exemplaar.
Bedankt voor de tijd en de energie. Heb je nog iets te melden verder?
Sla die goedkope imitaties over, er is en er zal voor altijd maar één Master zijn. Als je The Human Machine nog niet gehoord hebt dan bega je een fout.
Het is een pletwals die gehoord en aangeschaft moet worden door echte metallers. Support the underground.
Links: