Interview met Scar Symmetry

Interview met Scar Symmetry

Met Dark Matter Dimensions heeft Scar Symmetry zojuist een onverwacht goede schijf het universum in geslingerd. Vanwege de ietwat vermoeide indruk die de vorige plaat achterliet en ingrijpende personele wisselingen achter de microfoon was het wel even spannend waarmee de band op de proppen zou komen. Drummer Henrik Ohlsson is echter trots als een pauw en belde met de hotline van Zware Metalen om een en ander toe te lichten.

logo

Dag Henrik, van harte gefeliciteerd met het nieuwe album!

Dank je!

Hoe zijn de reacties tot nu toe?

Zeer positief. Sommige mensen hadden vooraf zo hun twijfels vanwege de veranderde line-up, maar nu ze het resultaat eenmaal hebben gehoord concluderen ze gelukkig dat we nog steeds een goede band zijn. (lacht)

Hebben jullie daar erg over in de rats gezeten?

Natuurlijk, je weet nooit wat je aan reacties kan verwachten. We wisten weliswaar dat we sterk materiaal voor handen hadden, maar soms kunnen mensen verblind raken door een verandering in de line-up, wat je verder ook doet. Het lijkt er echter op dat de fans nog altijd gelukkig zijn.

Wat zijn – personele wisselingen daargelaten – volgens jou de grootste verschillen met voorgaande albums?

Dit is waarschijnlijk de bruutste plaat die we gemaakt hebben. Ik denk dat het een reactie is op voorganger Holographic Universe, die de meest softe uit ons oeuvre is. We wilden weer meer agressie dus zodoende kwam dit eruit.

Daar kan ik helemaal inkomen, want jullie klinken weer een stuk frisser, spannender en donkerder. Holographic Universe vond ik weliswaar een goede, maar soms ook een wat matte plaat met iets te veel ‘been there, done that’-momentjes.

Dat komt doordat het gedonder in de band toen was begonnen, waardoor het aan inspiratie ontbrak. Nu zijn we echter als herboren. Alles voelt fris en geïnspireerd aan, dat is zó ontzettend belangrijk om door te blijven gaan.

band

Is de werkwijze van Scar Symmetry gelijk gebleven?

Zoals altijd produceerde Jonas (Kjellgren, gitarist – KK) de CD, maar voor het opnemen van de drums hebben we ditmaal gebruik gemaakt van de Abyss Studio. Het drumgeluid is daardoor nóg beter en het geheel daarmee heavyer dan ooit. Daarnaast hebben de gitaristen alle zanglijnen geschreven, waar voorheen Christian (Älvestam, ex-zanger – KK) daarvan ook een deel voor zijn rekening nam.

Zijn er al nummers uitgegroeid tot jouw persoonlijke favorieten?

Ik ben gek op de opener The Iconoclast en nummer drie, Noumenon and Phenomenon. En de vierde natuurlijk (lacht). Eigenlijk verschilt het momenteel nog per dag.

Ik ben persoonlijk nogal verzot geraakt op Mechanical Soul Cybernetics, omdat het zo’n wild en gestoord nummer is. Hoe is dat zo ontstaan?

Nou, om te beginnen wordt daar een achtsnarige gitaar in gebruikt, waardoor het gitaargeluid loodzwaar is. Per (Nilsson, gitarist – KK) schreef het nummer als laatste toevoeging aan het album. Toen hij er mee kwam schoten onze wenkbrauwen wel even de lucht in, maar uiteindelijk is het een heel tof nummer geworden.

Zullen er nog singles danwel clipjes verschijnen?

Ja, twee zelfs. Waarschijnlijk worden dat Noumenon and Phenomenon en Nonhuman Era. Maurice Swinkels van Legion of the Damned heeft oorspronkelijk de eerste video van The Illusionist geproduceerd, maar die is nooit gebruikt. Hij is daar nog steeds een beetje pissig over, dus ditmaal hebben we hem beloofd dat zijn werk wél gebruikt gaat worden. (lacht)

Even over de teksten dan, waarvoor jij persoonlijk verantwoordelijk bent. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er nooit diep in ben gedoken, maar het valt op dat jullie het vaak over technische, mechanische en ‘spacey’ onderwerpen hebben. Het lijkt soms wel of ik weer terug op school ben bij natuurkundeles.

(lacht)Nou, dit soort dingen leer je normaal gesproken niet op school hoor! De diepere bedoeling verschilt per album, maar de tekstuele inspiratie voor Dark Matter Dimensions werd veroorzaakt door recente wetenschappelijke ontdekkingen omtrent donkere zaken en duistere energie. Het gaat daarbij om de 95% van het heelal die wij als simpele zielen niet kunnen zien. Dat intrigeert mij enorm, omdat de mensheid zich altijd maar gedraagt alsof zij alles al weet. Terwijl er waarschijnlijk nog zoveel is dat wij niet kunnen bevatten. Binnen dat kader handelen de teksten over uiteenlopende onderwerpen als religie, de houding van mensen of het vergankelijke van de mensheid.

Scar Symmetry

Jullie vorige zanger Christian bleek ook vergankelijk. Kun je wat meer vertellen over zijn vertrek?

Het hele probleem was dat we niet goed meer met elkaar konden opschieten. Als we niets hadden gedaan was de band óf een hobbyproject geworden óf uit elkaar gegaan. Terwijl de rest zich voor 100% op de band concentreert, was Christians aandacht over vele projecten verdeeld. Hij weigerde Scar Symmetry prioriteit te geven, waardoor we bijvoorbeeld verschillende touraanbiedingen hebben moeten weigeren. Ter promotie van Holographic Universe hebben we nauwelijks getourd.

Drink je af en toe nog wel eens een biertje met hem?

Direct na zijn vertrek was hij er kwaad over en hoefden wij hem ook niet te zien, maar inmiddels heeft hij er vrede mee en spreken we elkaar incidenteel wel eens ja.

En toen waren er voor die ene zanger ineens twee vervangers. Waar heb je die vandaan getoverd?

Roberth (Karlsson, grunterij – KK) is al zo’n 10 jaar bevriend met Jonas en Kenneth (Seil, bassist – KK) en is een echte veteraan door zijn werk met bands als Edge of Sanity, Pandaemonium of Devian. Lars (Palmqvist, zang – KK) daarentegen heeft weliswaar in diverse bands gespeeld, maar nooit echt serieus aan de weg getimmerd. Vooral voor hem is dit een compleet nieuwe wereld en daardoor heeft hij veel verse energie binnen de band gebracht.

Hoe verliepen de audities?

We hebben een stuk of twaalf kandidaten mee de studio ingenomen om te kijken hoe dat uitpakte. Met deze twee voelde alles zó goed dat we hen wel moesten kiezen. We hadden wel weer voor één zanger die beide zangstijlen kan combineren kunnen gaan, maar uit ervaring wisten we dat dit tijdens het touren eigenlijk een te grote belasting voor de stem oplevert. Christian dronk al nooit een druppel alcohol om die reden, maar ook hem brak dit intensieve stemgebruik op den duur op. Dat was erg frustrerend en dat wilden we voortaan voorkomen, vandaar.

Wat mij betreft komt hun gecombineerde geluid behoorlijk in de buurt van dat van Christian. Hebben jullie van begin af aan naar een soort kopie gezocht of ook compleet andere opties overwogen?

We stonden daar heel open voor en hebben van alles geprobeerd, maar daarbij vooral gezocht naar lui die goed konden zingen. Op zoek gaan naar een kopie is geen goede benadering, want een nieuw bandlid moet vooral ook een eigen identiteit hebben. Het grappige is dat sommige mensen het met jou eens zijn, terwijl anderen vinden dat het nu compleet anders klinkt.

Hebben Roberth en Lars nog bijgedragen aan het schrijven van nummers?

Aan het schrijfproces niet zozeer, maar tijdens de opnames hebben ze er af en toe wel hun eigen draai aan gegeven. In de toekomst zal hun rol waarschijnlijk groter zijn.

ja

Maar nu hebben jullie dus eindelijk ruim de gelegenheid om uitgebreid te touren?

Dat klopt ja. Afgelopen jaar hebben we al een kleine paastournee en wat festivals gedaan, maar in oktober beginnen we aan een grote Europese tour. Vervolgens zullen we voor het eerst afreizen naar Zuid-Amerika, samen met Darkane. Nieuw terrein verkennen is te gek, ik kan niet wachten om ook in landen als Japan en Australië te spelen.

Hoe zijn jullie ‘on the road’? Seks, drugs, rock ‘n’ roll of brave huisvaders?

De meesten van ons zijn feestbeesten: zodra we op het vliegveld zijn aangekomen vloeit het bier rijkelijk! Vóór optredens doen we dat echter niet; de enige regel die we hebben is dat we nooit dronken op het podium staan.

En heeft dit wangedrag wellicht nog tot enkele mooie anekdotes geleid?

Ja, dat wel, maar elke keer als ik die noem wordt er iemand anders heel boos op mij dus kan ik daar helaas niets meer over vertellen! (lacht)

Zelfs al is het interview in het Nederlands… Maar goed. Liggen er nog grote plannen in het verschiet op het gebied van symfonieorkesten, soundtracks en weet ik al wat meer?

Jaja, dat soort dingen willen we heel graag. Vermeldenswaardig is dat het nummer Morphogenesis onlangs is verwerkt in een computerspel. Daarnaast valt op YouTube te zien dat er al fanatiekelingen zijn die onze nummers hebben uitgewerkt voor Guitar Hero III. Opname in het origineel zou natuurlijk fantastisch zijn.

Levert dat veel nieuwe fans op denk je?

Zeker. Uit eigen ervaring met mijn X-box weet ik hoe het werkt als ik die liedjes keer op keer hoor. De eerste keer vind ik het waardeloze rommel, maar na een keer of honderd begin ik ze stiekem toch wel te waarderen…(lacht)

drum

Als je niet in Scar Symmetry speelde, in welke band zou de dan het liefst de trommelstokken hanteren?

Eeeehhhmmm…. Opeth!!! Dat zou een mooie uitdaging zijn. Of misschien wel iets heel cheesy als Nickelback, lekker zat worden en achter de vrouwen aan! (lacht)

Waarvan akte. Nog een laatste boodschap aan onze lezers?

Een hartelijk dank aan al onze fans, die naar de optredens komen en ons blijven steunen. Trouwe fans zijn echt het allerbelangrijkste voor een band. En houd natuurlijk het nieuwe album en de nieuwe video’s goed in de gaten. Hopelijk genieten jullie ervan, want wij doen ons best om het zo cool mogelijk te maken!

Links: