Interview met Vreid
Vreid rees vijf jaar geleden op uit de as van het ter ziele gegane
Windir. Inmiddels heeft Vreid getoond dat er ook zonder de rijke
Windir-traditie degelijke platen kunnen worden gemaakt. Toch durft men op
het splinternieuwe Milorg voor het eerst voorzichtig terug te grijpen
naar dat machtige geluid van weleer. Zanger/gitarist Sture legt één en ander
uit.
Laat ik je maar meteen feliciteren met jullie nieuwste plaat. Je hebt zomaar
even de beste plaat van je carrière gemaakt.
Dankjewel. We hebben deze keer echt ons best gedaan en ons bijzonder
professioneel opgesteld, zowel wat betreft de opname, de mix en de mastering. We
zijn zelf ook erg blij met het resultaat.
Waar hebben jullie het album opgenomen?
De drums namen we op in een studio in Oslo, Sonic Studio genaamd, maar de rest
werd in onze eigen studio vastgelegd. Die is overigens ook in Oslo gevestigd en
heet Studio 1184 (naar de gelijknamige Windir-plaat genoemd, Gio). We
zijn inmiddels zo goed uitgerust dat we gitaren, zang en mix helemaal zelf
kunnen doen.
Al onze vorige albums werden door anderen gemixt en deze keer wilden we dat echt
‘s zelf proberen. We kochten nieuwe apparatuur en gingen aan de slag. En het
resultaat mag er wezen, denk ik. We zijn zeer tevreden dat we nu volledige
controle hebben op het hele opnameproces.
Milorg is een plaat van extremen. De harde passages zijn agressiever
dan ooit, terwijl de rustige momenten deze keer erg uitgesponnen, zelfs proggy
overkomen. Kun je akkoord gaan met die analyse?
Daar sla je spijkers met koppen. We trekken behoorlijk van leer op Milorg
en klinken meer black-metal dan vroeger. De contrasten komen inderdaad meer uit
de verf. We hebben deze keer veel aandacht besteed aan de verschillende
gitaarmelodieën. Dus ja, je hebt wel gelijk.
Doe je zoiets bewust of is er sprake van een soort natuurlijke progressie?
Het is altijd moeilijk om die vraag te beantwoorden omdat die twee mogelijkheden een beetje
door elkaar vloeien. We hebben vele maanden aan dit album gewerkt en we hadden
wel degelijk voor ogen om de gitaren meer ruimte te geven. Het resultaat is wat
het is. Misschien kun je wel stellen dat we een soort actieplan hadden, ja.
Vreid is inmiddels een min of meer gevestigde waarde in de scène. Ik
kan het mis hebben, maar het lijkt erop dat het teruggrijpen naar het oude
Windir-geluid nu pas mogelijk is. Zie ik dat goed?
Hmm… Toen we met Vreid begonnen, was het onze bedoeling om iets anders
te gaan doen. Windir was op dat moment voor ons een afgesloten hoofdstuk.
We kozen dan ook bewust voor een nieuwe start. We blijven natuurlijk altijd “die
band met ex-leden van Windir” en zo komt het dat op Milorg zaken staan
die zeker parallellen vertonen met de melodieuzere Windir. Dat is dan wel
weer iets wat heel natuurlijk is gegroeid.
Ik heb nog geen teksten kunnen lezen. Waarover gaan die op Milorg?
Die gaan allemaal over gebeurtenissen in Noorwegen die plaatsvonden tijdens de
Tweede Wereldoorlog. Zo hebben we een nummer dat gaat over de eerste dag van de
Duitse invasie. Toen heeft het Noorse verzet meteen het grootste oorlogsschip in
de Duitse vloot tot zinken gebracht. Zo hebben we toch nog één gevecht gewonnen
tegen die Duitsers (lacht).
Verder hebben we een aantal songs die gaan over het gewone Noorse volk en hoe
die door de Gestapo werden behandeld. Er werd in die tijd nogal wat afgemarteld,
weet je.
De andere teksten zijn een soort eerbetoon aan het Noorse verzet. Dat heette
Milorg, wat staat voor Military Organization. Ze hielden zich destijds
vooral bezig met het saboteren van de Duitse bevoorradingskanalen.
Het komt nogal vaak voor dat bands die over de Tweede Wereldoorlog zingen het
hard te verduren krijgen in Duitsland. Vaak worden de teksten niet goed gelezen
en krijgen bands nogal snel het label “nazi” opgeprikt. Heeft Vreid daar
al last mee gehad?
Nee, we hebben ons vanaf het prille begin steeds geprofileerd als een band die
niks met nazisme te maken heeft. We bezingen trouwens alleen gebeurtenissen die
plaatsvonden in Noorwegen.
Op onze vorige plaat, I Krig, gebruikten we gedichten van Noorse
verzetslieden. Het mag dus onderhand wel duidelijk zijn dat we absoluut niks mat
nazisme van doen hebben. Ik denk ook niet dat mensen op die manier naar Vreid
kijken. We houden ons steeds bezig met de historische gebeurtenissen, niet met
de ideologieën daarachter.
We hebben trouwens allemaal ouders en grootouders die ons van de nodige
anekdotes kunnen bedienen als het op de Tweede Wereldoorlog aankomt. Dat geeft
onze teksten een extra dimensie, denk ik.
Het artwork ziet er ook geweldig uit. Wie mogen we daarvoor bedanken?
Die eer komt toe aan een vriend van ons. Hij heet Per Christian Gruve – P.C.
voor de vrienden – en maakte ook al het artwork voor I Krig. En nu dus
ook voor Milorg. Je ziet volgens mij ook mooi de continuïteit in het
artwork. We zijn er zelf in ieder geval zeer mee opgezet. Je ziet een
gestileerde tekening van een verzetslid dat zich verweert tegen een leger
Duitsers. Zijn cover vat heel goed het idee van de plaat samen.
Bassist Hvall is de drijvende kracht achter Vreid. Draagt de rest van
de band ook zijn steentje bij aan het resultaat?
Tot aan I Krig deed Hvall werkelijk alles zelf, maar nu heeft de hele
band meegewerkt aan de muziek. In dat opzicht is Vreid nu meer dan ooit
een band te noemen. Iedereen werkt mee aan het geheel. Ik heb zelf heel veel
tijd en werk in de gitaren gestopt. Ik hoop in ieder geval dat onze bijdrage het
geheel beter heeft gemaakt.
Jullie maken nogal wet gebruik van traditionele melodieën en zelf authentieke
instrumenten. Vind je het zelf belangrijk om die traditie in het geheel te
verwerken?
Op I Krig gebruikten we dat meer dan nu, eigenlijk. Toen namen we zelf
vioolpartijen op. Dat leek ons toen ook een juiste manier van werken. Op
Milorg zijn er geen stijlvreemde instrumenten te horen. Alles wat je hoort,
is bass, drums, gitaren en hier en daar een streepje mellotron.
Ik dacht nochtans een fluit te horen in het laatste nummer…
Nee. Die hoge noten komen uit onze gitaren en uit de mellotron. Het lijkt
misschien alsof er op de achtergrond een fluit te horen is, maar dat is dus niet
zo.
Prima. Weten we dat ook weer.
Hoe wordt een typische Vreid-song geschreven? Hanteren jullie een vaste
werkwijze?
Neen. Ik kan natuurlijk alleen maar voor deze plaat spreken, want vroeger deed
Hvall alles alleen. Nu schotelde Hvall ons een ruwe schets van een song voor en
daar werkten we dan gezamenlijk aan. We namen tijdens onze toer met Marduk
en Enslaved veel van die ideeën op. Terug thuis werkten we apart aan de
songs. We mailden passages naar elkaar en kwamen zo tot een gezamenlijk
resultaat. Toen iedereen min of meer tevreden was, zijn we naar de studio
getrokken. Hvall blijft wel de belangrijkste songschrijver binnen Vreid,
maar de werkwijze is nu dus enigszins aangepast.
In oktober deden jullie een optreden op de CMJ Music Marathon in New york.
Hoe voelt het om op zo’n internationaal gelauwerd festival te staan samen met
honderden andere bands uit alle hoeken van de wereld?
In de States spelen is altijd erg interessant. De mensen zijn er erg begaan met
de muziek zelf en je krijgt als band ook veel waardering van het publiek.
Bovendien is men er erg vriendelijk. Dat maakt het natuurlijk extra aangenaam.
CMJ is ook zo’n gigantisch gebeuren. Er valt enorm veel te beleven. Verder is
het leuk om te tonen aan de rest van de wereld welke muziek we hier in Noorwegen
maken. De Noorse scène is niet erg bekend in Amerika. Via zulke evenementen
krijgen we de kans om onze boodschap te verspreiden.
In februari gaat Vreid op toer met Kampfar en Iskald.
Zijn er nog andere optredens gepland na die minitoer?
In de winter worden alle contacten gelegd met de verschillende
festivalorganisaties, maar erg concreet kan ik hierover nog niet zijn. Daarvoor
is het nog iets te vroeg. Reken er maar op dat we tijdens de zomer nogal wat
optredens zullen doen en misschien doen we daarna zelfs nog een herfsttoer.
OK, meer hoef ik niet te weten. Heb je nog een boodschap voor de fans?
Ik wil graag iedereen bedanken die ons ooit heeft gesteund tot nu toe en ook
iedereen die naar onze shows kwam kijken. Hopelijk zien we jullie terug in
februari. We beloven jullie alvast een hels optreden!
Links: