Voor de eerste keer op Zware Metalen doen we een review van de band Rodonitza van de Rus Barracuda. De band bestaat sinds 2013 en bracht in 2017 dit album in eigen beheer uit. The Ritual Productions doet een inspanning en brengt de plaat opnieuw uit, zodat het Europese markt nu echt goed kan bereiken. Rodonitza, zou het iets te maken hebben met knaagdieren?
Wat de bandnaam betekent weet ik niet, waar de heer het over heeft des te meer. Barracuda is duidelijk in touch met zijn afkomst, zijn voorvaderen, zijn roots. Hij heeft het over de pracht van de natuur, de vergankelijkheid, zijn plaats in het universum … vol lof en eerbied voor dat alles. Muzikaal vertaalt zich dat op epische wijze, met een pak paganblackmetalstijlelementen. De productie is zeer beperkt en voegt slechts een beetje diepte toe aan de zeer realistisch klinkende black uit de bosstudio. Rodonitza houdt het graag zuiver (mogelijk op verschillende vlakken) en daardoor kan het wel eens wat rommelig klinken (zeker als er atypische metalinstrumenten langskomen zoals tijdens Song of Knjaz Vyachko). Sfeer genoeg in ieder geval, techniek net iets minder. Kwestie dat je geen Meshuggah verwacht. Bij de beschrijvingen op het internet staat er her en der post-black vermeld, maar zo ver zou ik niet gaan. Het is niet omdat er een groot aandeel nature orientated black in te horen is dat het dan meteen postblack is lijkt me.
Label:
The Ritual Productions, 2018
Tracklisting:
- Beast Time
- The Death of Ragnar
- Song of Knjaz Vyachko
- Saeculum Obscurum
- The Edges of the Times
- Oprichnik’s Courage
- Ethnogenesis
- Betrayal
Line-up:
- Baraccuda
Links: