The Charm The Fury en Spoil Engine in Sugarfactory

Het Nederlandse The Charm The Fury staat tegenwoordig onder contract bij metalgrootmacht Nuclear Blast en dat schept verwachtingen. De tweede plaat, The Sick, Dumb & Happy, werd daarom op de wereld losgelaten met een heus albumreleaseconcert in thuisstad Amsterdam. Plaats van handeling: de Sugarfactory, zeg maar: de vierde zaal van de Melkweg.

Voordat de heren en dame van The Charm The Fury van start gaan, is het eerst tijd voor een ander gezelschap heren en dame, dat óók al onder contract staat bij Nuclear Blast, uit hetzelfde muzikale (death) metal(core)vaatje tapt én ook al op het punt staat een plaat uit te brengen: Spoil Engine, met bandleden uit Vlaanderen en Nederland. Eén van de Nederlanders is zangeres Iris Goessens die op het laatste wapenfeit van de band, de EP Stormsleeper uit 2015, pas haar debuut maakte. In Amsterdam blijkt dat leuke meisje met die indrukwekkende strot die iedere vierkante centimeter van het podium verkend en al in het eerste nummer een circle pit eist, gelijk gepromoveerd tot de absolute blikvanger van Spoil Engine.

Wat de achtergrond is van de vervanging van oud-zanger Niek Tournois voor Goessens, is mij onbekend. Maar een meesterzet is het. Dit is een geboren frontvrouw en een indrukwekkende zangers. De rest van de band weet dat en doet geen enkele moeite iets van het licht dat op de vocaal bijzonder elastische Goessens schijnt in te pikken. Drummer Matthijs Quaars waagt weliswaar een poging, maar dat komt vooral omdat zijn instrument veel te hard in de mix staat.

Dat neemt niet weg dat Spoil Engine muzikaal nog iets mag bijschaven. Boos middelvingers in de lucht steken past natuurlijk niet meer in deze tijd. Dat deden ze in de jaren ’80, toen het lekker burgerlijk ongehoorzaam was. En het titelnummer van de EP én het nieuwe album is lekker, maar over het algemeen is het Vlaams/Nederlandse repertoire iets teveel van het zelfde. Toch zit er wel degelijk een toekomst in deze band, dat heeft Nuclear Blast goed gezien. Iemand moet Goessens nog wel even uitleggen dat ze als Nederlandstalige een Nederlandstalig publiek niet in het Engels hoeft aan te spreken.

Met Weaponized van het nieuwe album The Sick, Dumb & Happy, trapt The Charm The Fury af waar Spoil Engine is geëindigd: fel. De Sugarfactory is inmiddels voller dan een meubelboulevard op Tweede Paasdag, maar dat weerhoudt de aanwezigen er niet van de pit te openen. Niet lang daarna melden de eerste crowdsurfers zich. Hopelijk let Spoil Engine vanavond goed op hoe The Charm The Fury te werk gaat, want het werk van de laatste band is met nummers als Echoes en The Enemy nèt wat afwisselender en makkelijker op te pakken. Caroline Westendorp is als zangeres misschien minder getalenteerd, maar er staat wél een echte band op het podium van de Sugarfactory.

Een band bovendien die klaar is voor werelddominatie en tot op het bot gemotiveerd voor de dag komt. De felheid van The Charm The Fury slaat over op de zaal, waar de muren heel wat te verduren krijgen door de grootste circlepit die er ongetwijfeld ooit binnen deze muren is gehouden en dan weet Amsterdam zelfs nog ruimte te creëren voor een wall of death. Het komt bijna op een punt waarbij dokter Ghostwriter zou willen zeggen: ‘denken jullie wel een beetje om jezelf, jongens en meisjes op en voor het podium? Al dat springen en bangen kán niet goed zijn voor je lichaam’.

De band trekt zich niets aan van de onuitgesproken adviezen en jaagt door met The Future Need Us Not. Er komt zelfs nog een flard van Metallica’s Seek and Destroy voorbij en die flard mag een volgende keer best langer duren. Zangeres Westendorp besluit een succesvolle doopavond van het nieuwe album in stijl: met een duik in het publiek. De verwijdering van metalcore naar meer melodieuze metal in het straatje van Machine Head, Pantera en Slipknot, heeft de Amsterdammers goed gedaan. Daar moet iedereen het na vanavond mee eens zijn, ook dat plukje trotse ouders dat naarmate de avond duurt uit zelfbescherming steeds verder naar de zijkant van de zaal is opgeschoven.

24 maart 2017, Sugarfactory, Amsterdam