Satanistische chaos met Sargeist in Leiden

De Finse blackmetalhelden van Sargeist hebben sinds vier jaar een nieuw album uitgebracht deze maand: Unbound. Reden genoeg om hun zwarte gloed over Europese steden te laten schijnen. Op de Europese tour nemen ze hun zwartgeblakerde vrienden van Chaos Invocation uit Duitsland en Acrimonious uit Griekenland mee. In Nederland geeft Sargeist Gebr. de Nobel in Leiden en de Willemeen in Arnhem het genoegen om de blasfemie te laten zegevieren. Zware Metalen trok naar het befaamde zwarte ritueel in Leiden. 3voor12 was zo vriendelijk de foto’s die door Ruben Verheul zijn gemaakt te delen.

Aan Acrimonious uit Athene is het de eer om het publiek op te warmen. Deze band die eerder ook met Mgła heeft getoerd heeft uw redactrice gemist, maar zij was wel op tijd voor de aanvang van Chaos Invocation.

(Acrimonious)

De zaal is nog halfleeg en voelt koeltjes aan. De Duitsers geven ons een koude omarming van zwarte klanken. Vijf man sterk roept de band inderdaad chaos op, maar het publiek geeft weinig gehoor. Het is nog vroeg. Halverwege de set zie je toch her en der een aantal mannen headbangen. Opvallend is dat de gitarist het publiek aanspreekt, en niet de zanger met zijn bebloede schedel. Hij schreeuwt “We want to see more madness here!” en zo wordt Calling from Dudail van het laatste album Reaping Season – Bloodshed Beyond aangekondigd.

(Chaos Invocation)

Chaos Invocation brengt ons blackmetal die behoorlijk melodisch is. De drums zijn af en toe zo groovy dat het op black and roll begint te lijken. Duidelijk is dat de band is geïnspireerd door Watain. Wanneer een cover van Mayhem’s Deathcrush wordt ingezet, zie je vele aanwezigen een stuk vrolijker kijken. Al met al een prima voorprogramma!

(Sargeist)

Met nog steeds een lage dichtheid van mensen in de zaal is het tijd voor de parel in de Finse blackmetalunderground voor wie iedereen is gekomen vanavond: Sargeist! Wat heerlijk om het weekend te beginnen met echte old school blackmetal. De naam is overigens geïnspireerd door het nummer The Old Coffin Spirit van Rotting Christ en combineert het Duitse woord voor kist (sarg) en geest (geist). In 2016 is driekwart van de line-up vervangen, dus ik ben erg benieuwd hoe de nieuwe bandleden live presteren. Shatraug (ook bekend van Horna) is nog het enige oorspronkelijke lid.

(Sargeist)

Bij opkomst zwaait de zanger met wierook. Zwarte monnikengewaden versieren het podium. Sargeist kiest ervoor om te starten met Let the Devil In. Het eerste nummer van het gelijknamige album uit 2010 wordt goed meegezongen door het publiek. Dan volgt Black Fucking Murder van de klassieker en musthave voor iedere zelfbenoemde blackmetalliefhebber Black Satanic Devotion uit 2004. Dat die devotie erg ver kan gaan, zie ik onder andere bij de merchandise. Een jonge fan uit de Verenigde Staten heeft namelijk met haar eigen bloed schilderijen gemaakt van het logo van Sargeist. In totaal heeft ze er twintig gemaakt. Extreme fans kunnen er eentje aanschaffen voor honderd euro. Tachtig procent gaat dan naar de ‘kunstenares’ en twintig procent naar de band.

De blasfemie druipt er vanavond van af. Waar de Hersteld Hervormde Kerk “Verbum Domini Manet In Aeternum” in haar logo heeft (vrij vertaald: Het Woord van de Heere blijft in eeuwigheid), staat bij Sargeist “Verbum Satani Manet In Aeternum” op het podium. Als evangelist van het Woord van Satan speelt de band in een rap tempo verder. De screams van de nieuwe zanger komen overigens niet heel hard binnen. Er waren geen kippenvelmomenten, ook al was het wat koeltjes in de zaal. De gitarist beweegt en staart als een zombie. Hij lijkt recht uit de set van The Walking Dead te komen. De drummer glaart ook stoïcijns naar zijn trommels.

(Sargeist)

Van het nieuwe album Unbound wordt onder andere Death’s Empath gespeeld. Hoogtepunt van de set, mede door de herkenning, komt tijdens Empire of Suffering. Na nog geen uur te hebben gespeeld verlaat Sargeist het podium al en gaan de lampen weer aan. Een kort maar krachtig optreden. In de auto terug naar huis toch nog maar een keertje naar de nieuwe plaat luisteren!

(Sargeist)

Ruben Verheul (Wishful Doing) (foto schilderij: Marleen van de Kerkhof)

12 oktober 2018, Gebr. de Nobel, Leiden