Pakjesavond voor een metalhead: Kalmah en Vreid in Neushoorn

‘Hoor wie klopt daar kind’ren?’ Nou, Kalmah en Vreid kloppen aan in Nederland! Op nota bene pakjesavond treden de Noorse en Finse metalbands op in De Neushoorn te Leeuwarden en hoe beter de goedheiligman te eren door een avondje flink headbangen? Deze enthousiaste verslaggever ruilt de pepernoten en marsepein in voor een avondje vol melodeath en black ’n roll. De foto’s zijn voorzien door Daphne Roos, fotografe bij Neushoorn.

De regen en vrij lange reis getrotseerd, sta ik om kwart over zeven te wachten bij de ingang van Neushoorn. De deuren zullen vijftien minuten later openen en enigszins ben ik verbaasd dat ik de eerste bezoeker in de rij ben. Hopelijk is dit geen voorbode voor de rest van de avond. Bij de opening druppelen heel langzaam aan wat meer mensen naar binnen, maar slechts in kleine aantallen. Bij de start van het voorprogramma, het Noorse Slegest, staan we met een mannetje of vijftien à twintig in de zaal.

De Noren geven een fijne show van heavy rock met een duister randje. De vocalen van zanger Ese zijn heerlijk sinister en de gitaarlijnen zijn ondanks hun catchy riffs erg rauw. Voor een half uur worden de aanwezigen voorzien van beweegbare en hoofdknikkende muziek. Een leuke opener en goede start van de avond.

Iets voor de klok van negen zal de tweede band, Vreid, verschijnen. Het begint allemaal wat grappig, eigenlijk, als een intro over de boxen afspeelt en één van de podiummedewerkers opkomt en een aantal kaarsen aansteekt op twee standaarden. Het geeft wel meteen een leuke sfeer. Gelukkig is de zaal ondertussen ook wat voller, al valt het met een mannetje of veertig alsnog wat tegen. De mannen komen het podium up en openen de show met het laatste nummer van hun nieuwe album Lifehunger: het geniale, instrumentale Heimatt.

De sfeer is meteen gezet met de opening, waar heerlijke melodische riffs en up-tempo drums over de speakers de zaal in knallen. De heren hebben er al zichtbaar plezier in en het belooft een mooie show te worden. De opvolger is Black Rites In The Black Night, afkomstig van hun laatste album, en menig metaalhoofd gooit de devilhorns de lucht in en begint te headbangen, uw trouwe verslaggever inclusief. Het is in dit nummer waar zanger Sture voor het eerst op de avond is te horen en man, man… wat een strot! Heerlijk grauw en grimmig gooit hij de high-pitched screams er uit. Gitaristen Hváll en Strom voegen hier nog wat extra duisternis aan toe met hun backing vocals.

Wat later in de setlist worden we nog getrakteerd op een prachtige hulde aan Valfar (R.I.P.) en de voormalige band van de heren (Windir) met het magistrale Journey To The End. Dit is oprecht een kippenvelmomentje en een ware eer om te aanschouwen. Het volgende hoogtepuntje van de avond volgt als het eerste en tweede nummer van het nieuwe album wordt gespeeld. Het akoestische intronummer Flowers & Blood wordt door een zittende Sture en door Strom gebracht. De laatste noot van dit nummer speelt Strom met distortion, om zo vlekkeloos over te gaan op de start van One Hundred Years, naar mijn idee het beste nummer van het album Lifehunger. De rest van de setlist is een keurige mix tussen oud en nieuw en een prima combinatie van blackmetal versus rock ’n roll.

Het publiek waardeert de muziek van de heren overduidelijk ook, want er wordt vaak gejuicht en geklapt. Dit zorgt voor een memorabele avond en leuke interactie tussen de band en de fans. Kort na afloop van de set, mengen de mannen van Vreid zich onder het publiek bij de merchandise stand en krijgt iedereen de kans om hen te bedanken en om een praatje te houden over de show, de band en andere zaken.

Iets over tienen begint de tweede headliner van de avond, het Finse Kalmah. In hun twintigjarig bestaan is dit de eerste keer dat de Finnen in Nederland optreden en zij hebben er duidelijk zin in! Zanger Pekka zoekt gelijk de interactie met het publiek en ook drummer Janne zit met een grote grijns achter zijn drumstel. De zaal is nog iets verder aangevuld met publiek, maar veel meer mensen dan tijdens de vorige band zal het niet zijn. Erg jammer, want het is tot dusverre al een fantastische avond!

De mannen van Kalmah lijkt dit niets te deren en beginnen met een brute setlist van flink stevige melodische deathmetal. Gitarist Antti blaast ons allen omver met bloedverziekende snelle solo’s, terwijl zanger Pekka zijn diepe deathgrowls laat horen. Drummer Janne gooit er een flinke dosis death in met zijn zeer goed gecontroleerde dubbele kickdrums en bombastische blastbeats. De orkestratie wordt voorzien door toetsenist Veli-Matti, die een haast magische atmosfeer weet neer te zetten. Bassist Timo geniet ook duidelijk in volle tuigen en headbangt er een eind op los, terwijl hij met zijn basgitaar een stevige fundering neerzet voor de rest. Pekka haalt zo halverwege de setlist nog een grap aan die de Finnen over ons Nederlanders vertellen: “Why are the Dutch people so tall? It’s because they are below sea level and want to be able to look across the horizon.” De grap is zodanig flauw dat het toch een lachend publiek oplevert, evenals een ‘drumroll’ van Janne. Een leuk en luchtig momentje gedurende een bruut optreden.

Met nummers als The Evil Kin, Seventh Swamphony, Blood Ran Cold en The Black Waltz weet Kalmah meer dan te overtuigen en is menig metaalhoofd aan het headbangen alsof ons leven er van af hangt. Bij het laatste nummer, Hades, ontstaat dan ook eindelijk een moshpit.

Na afloop staan de Finnen bij de merchandise stand handtekeningen uit te delen en een praatje te houden. Ik voeg mij bij de zanger en drummer van Vreid, die bij een statafel een biertje staan te drinken en raak in een gezellig gesprek over van alles en nog wat. Voor ik er erg in heb, is er alweer een vol uur voorbij en wordt het toch tijd om naar huis te gaan. Mijn dank aan Neushoorn, Kalmah en voornamelijk Vreid is groot. Het was een avond met goede shows en een hoop gezelligheid, iets wat ik graag gauw nog een keer over doe!

Setlist Vreid:

1. Heimatt
  2. Black Rites In The Black Night