Life of Agony: Bigfoot, een biologische man en leven in doodsangst in Neushoorn

Rond kwart voor zeven kom ik aanlopen bij de Neushoorn en er staan al redelijk wat mensen te wachten tot de deuren opengaan. Exact zeven uur is dit het geval en we kunnen naar binnen. Binnengekomen moeten we nog even wachten tot de zaal opengaat omdat de soundchecks wat uitlopen.

Om half acht precies begint de eerste band te spelen. All Hail The Yeti  start voortvarend maar helaas valt het eerste nummer wat in het niet door een niet te horen gitarist. Gelukkig word dit in de overgang naar het tweede nummer hersteld.

All Hail The Yeti trakteert het publiek vanavond op drie nummers van hun nieuwe album Highway Crosses dat in november uitkomt. De band speelt met zichtbaar veel plezier en er is veel interactie met het publiek. All Hail The Yeti is een leuke opener en maakt vast veel mensen benieuwd naar het nieuwe album.

Opvallend detail is dat de zaal inmiddels al aardig is volgelopen.

De tweede band van vanavond is Billy Bio . Een relatief nieuwe band gevormd rond zanger/gitarist Billy Graziadei van onder andere Biohazard. De band bevat verder nog wat meer zwaargewicht muzikanten zoals Christian Olde Wolbers die bij Fear Factory heeft gespeeld. Dat Billy in Biohazard speelt is iets waar hij geen geheim van maakt en wordt het publiek vanavond meerdere malen meegedeeld. Ook komen er vanavond enkele Biohazard-nummers voorbij in de set.

Als het optreden begint is het even kijken waar de zang vandaan komt daar er geen microfoon staat maar snel blijkt dat Billy Graziadei zingt via een headset. Later in het optreden verteld hij dat hij deze heeft afgepakt van Justin Bieber nadat hij hem in elkaar had geslagen. Tussen alle verhalen is was er ook nog ruim tijd voor muziek en dat kan je aan deze band wel overlaten. De stijl is een mix van Biohazard, The Offspring en Green Day met een hoog skatergehalte.

De band heeft veel interactie met het publiek en het geluid is perfect. Enigste minpuntje is dat zanger Graziadei nog niet de teksten in zijn hoofd heeft, waardoor hij regelmatig met zijn hoofd voorover over een naslagwerk hangt, dat voor hem op het podium ligt.

Dan is het tijd voor de headliner van vanavond. Life of Agony trapt precies op tijd af en de band heeft er zin in. Het enthousiasme straalt ervan af en zangeres Mina Caputo zoekt vanaf het begin de interactie met het publiek. De zaal is inmiddels zo vol dat hij uitpuilt. Dit is natuurlijk een goede zaak, maar voor de mensen die achteraan staan is het beeld op het podium weg.

De band wisselt tussen klassiekers en nieuwe nummers en vooral de klassiekers worden met veel enthousiasme door het publiek ontvangen. In het verleden zijn er genoeg optredens geweest van deze band die door negatieve uitstraling vanaf het podium erg zijn tegengevallen, dus vanuit het publiek is er vooraf een gereserveerde houding. Maar gelukkig is dat niet nodig. Caputo danst over het podium en geniet van het optreden. De band straalt en zweept het publiek op. Er komt zelfs een onvervalste moshpit ondanks de volle zaal en dat maakt het feest compleet.

Kort gezegd is dit een avond met drie bands in topvorm, waarbij niemand met een slecht gevoel naar huis is gegaan.

Ymkje Veenstra (Ymkje photography)

14 oktober 2018, Neushoorn, Leeuwarden.