John Carpenter live: veertien films in vijf kwartier

Tegenwoordig noemt iedereen zichzelf artiest of kunstenaar. De hoeveelheid mensen die daadwerkelijk iets nalaat aan de wereld, iets waar generaties later nog over gesproken zal worden, is echter schrikbarend klein. Vanavond staat een van de personen in dit selecte clubje op het podium in Utrecht, samen met zijn band. Een op het eerste gezicht onnatuurlijke habitat voor John Carpenter, die bekendheid heeft verworven als regisseur en producent van legendarische, genre definierende films en tevens hoge ogen gooit met zijn werk als componist voor de films die hij zelf naar het publiek brengt. Sinds enkele jaren is Carpenter echter bezig met het uitbrengen van muziek die hij zonder verdere context gecomponeerd heeft, evenals het uitbrengen van een compilatie met al zijn legendarische soundtracks. Het moment dat hij op de planken zou staan, was dus onafwendbaar.

Vanavond draait om John Carpenter, niets meer en niets minder. Hij staat met zijn band op het podium om een laaiend enthousiast publiek aan de hand mee te nemen door zijn levenswerk en dat betekent dat we dus niet worden afgeleid met (al dan niet onbeduidende) voorprogramma’s. In de grote zaal van TivoliVredenburg is een enorm scherm opgezet, dat een gepast formaat heeft en er dus ook voor zorgt dat Carpenter en consorten niet wegvallen tegen de iconische beelden van de vele films waar we vanavond de soundtrack van horen.

Direct na de aftrap blijkt dat we vanavond een testament aan de jaren tachtig voorgeschoteld krijgen. Dat kan ook niet anders, want het is in dit decennium dat de beste man zijn bekendste films heeft gemaakt. Ja, natuurlijk is dit een kwestie van smaak en ja, natuurlijk heeft hij in de jaren zeventig en negentig ook de nodige klassiekers naar buiten gebracht, maar het feit blijft dat hij in de jaren tachtig films als Escape From New York, The Fog, The Thing en Christine heeft opgenomen. Zijn misschien wel bekendste film en compositie, Halloween, kwam nog net in de jaren zeventig uit, maar heeft een gigantische impact gehad op de filmmuziek van het volgende decennium (en de soundtrack van Bassie & Adriaan). Een ode aan zijn eigen legendarische filmmuziek dus, afgewisseld met muziek van zijn Lost Themes-albums.

Goed, terug naar het begin en terug naar Escape From New York. Na het futuristische artwork van de film worden de beelden getoond, samengevat in een vernuftige compilatie, die zeker recht doet aan de strekking van de muziek. De band rondom Carpenter blijkt een enorme toevoeging te zijn, want hoewel er niet teveel aan de muziek wordt gesleuteld, geeft het gezelschap wel een gelaagdheid aan de muziek die met een solo-optreden waarschijnlijk niet haalbaar was geweest. De leads worden er vakkundig uitgevist en versterkt door de twee gitaristen, maar ook de aanwezigheid van zoon Cody Carpenter op zowel keyboard als synthesizer blijkt een sterke aanvulling te zijn.

Stuk voor stuk passeren films als Assault on Precinct 13, Village of the Damned, They Live, en natuurlijk Big Trouble In Little China en Halloween de revue, en stuk voor stuk weet het gezelschap op het podium het publiek in een trance te houden. De onmiskenbaar Carpenteriaanse atmosfeer is even dreigend en onaards als sleazy en cheesy, maar slaat keer op keer de spijker op zijn kop. Het fijne aan een set als deze, is dat je eigenlijk al weet wat je gaat krijgen, maar toch is iedere melodie een overrompelende ervaring.  Dit is het teken van een nalatenschap dat de wereld bij zal blijven, want hoewel we hier met soundtracks te maken hebben, heeft de muziek een podium voor zichzelf opgeeist.

Na een toegift waarin onder andere Christine, Prince of Darkness en het award-winnende Vampires aan bod komen, is de koek op en wordt het publiek naar huis gestuurd. Om het nog maar eens te noemen: een setlist die uit nagenoeg klassiekers kan bestaan, is misschien wat voorspelbaar en derhalve is het dus ook geen tegenvaller dat het optreden van relatief korte duur is. Het werk is voorgedragen en dat is dat. John Carpenter zal zonder twijfel terugkeren en zorg dan dat je erbij bent. Deze even nostalgische als intense trip wil je jezelf niet ontzeggen.

1. Escape From New York: Main Title
  2. Assault on Precinct 13: Main Title
  3. Village of the Damned: March of the Children