Entrails en de levendigheid van de underground

De geplande Zware Metalenredacteur moest op het laatste moment afhaken voor het deathmetalfeestje dat op zondag 2 september in Musicon in Den Haag stond geprogrammeerd. Gelukkig was fotograaf Markus Wiedenmann present en had hij zijn kladblok meegenomen. Zo kon hij naast het fotograferen ook nog wat aantekeningen maken van Entrails, Graceless en Bloodmoon

Musicon bood 2 september de mogelijkheid om de gebruikelijke zondagmiddagroutine te doorbreken. Koffie en cake konden worden ingewisseld voor bier en death metal. Met zo’n aanbod ligt het voor de hand om een vast patroon te doorbreken, dus op naar Den Haag voor fijne muziek en wat te drinken.

Twee Nederlandse bands staan in het voorprogramma van het Zweedse gezelschap deathmetalveteranen van Entrails. Afgetrapt wordt er door Bloodmoon. Uit Arnhem dus en niet de naamgenoot uit de Verenigde Staten. Dit vijfkoppige gezelschap is een nieuwe speler in het veld en heeft net de debuut-EP uitgebracht: XXXI-I-MMXVIII. Zanger Marcel van Hummel verklapt dat dit pas het derde concert van de band is maar de mannen brengen het er goed vanaf. De recht-toe-recht-aan death/thrash zorgt voor een prima start van dit middagje metal, vooral ook vanwege het enthousiasme en de dankbaarheid van de band om live te mogen spelen.

Na een korte ombouwperiode levert Graceless uit Leiden een indrukwekkende set af. Ondanks dat de mannen slechts één album op zak hebben – het uitstekende Shadowlands – speelt de band bijzonder krachtig en weet het Musicon al snel te vullen met heerlijke old-school death metal. Graceless speelt niet zozeer op snelheid, maar weet de nummers te vullen met een heerlijk helse groove en lekkere gitaarsolo’s. De zaal weet het bijzonder te waarderen en komt langzaam maar zeker dichterbij het podium te staan.

Tot slot is het aan Entrails de kleine bühne te betreden. De Zweden ronden vandaag een mini-tour door Nederland en België af, met drie optredens in drie dagen. Vandaag spelen ze de pannen van het dak. Na een kort intro opent Pieces de set en met World Inferno komt de zaal in beweging. Bandleider Jimmy Lundqvist laten duidelijk zien dat ze tot de top van de Zweedse death metal behoren en dat zorgt waarschijnlijk voor de nodige pijnlijke nekken bij de aanwezigen als gevolg van teveel headbangen. Entrails laat samen met Graceless en Bloodmoon zien dat de underground volop leeft.

Na drie uurtjes brute death kan het niet anders zijn dan dat de aanwezigen het idee moeten hebben dat ze hun zondagmiddag goed hebben besteed. Hoewel het vervolgens wel een beetje vreemd voelt om daarna het daglicht weer in te stappen.

Markus Wiedenmann (flickr)

2 september 2018, Musicon, Den Haag

Musicon