Bridear in Jan Hertog

Het Japanse Bridear stal op de vorige MIA-editie de show, dus is het altijd uitkijken naar een moment dat de dames terug in het land zijn. Dat gebeurde onlangs in Belgisch Limburg, waar ze de tweede show brachten van hun Silver Lining-tour.

Op vlak van locatie en organisatie was het een beetje zoals op voorhand te verwachten was. Bridear wordt niet bijgestaan door een opwarmende act, dus blijft het aantal aanwezigen zeer beperkt (lees: de fans van alles wat Japans is). Zo’n act had misschien de kleine bar wat voller gekregen voor deze meiden met prima muziek. Geen nood aan het strikt volgen van het tijdschema met slechts één band in de aanbieding, dus starten de meiden hun set rond negen uur.

In de recensie van de MIA-editie kunt u lezen dat het geluid erbarmelijk was tijdens de show in het Brusselse paleizencomplex en daar valt ook wel in te komen. Het gaat immers om een beurs met een extra muziekact. Op dit exclusieve optreden in Maasmechelen heb ik daar veel minder begrip voor. De bas stond gedurende de helft van de set loeihard, één van beide gitaristen was nauwelijks te volgen waardoor het de oren spitsen was om de solo’s te volgen en opnieuw kan zangeres Kimi zich niet van haar beste kant laten zien. Bijna de helft van de set is op die manier amper om aan te horen, maar gelukkig laten de meisje dit niet zien. Ze geven zich volledig en genieten van de twintig fans die lawaai maken voor vijftig en zelfs een aardig woordje Japans kunnen. Op die manier is Engels on stage eigenlijk niet meer nodig.

Ik begin pas echt in de set te komen vanaf 箱庭, dat op het debuut Baryte te vinden is, maar dan zijn we al zes nummers ver. Het basprobleem lijkt wat weg te ebben, de zang valt goed te volgen en gitariste Misa brengt hier en daar wat prima screams aan, niet op zijn minst op de track met de sprekende titel SCREAM. De samenzang met Kimi klinkt verre van optimaal, maar het komt wel prima binnen. Even later volgt Light In The Dark en het is duidelijk dat de fans weg zijn van deze track. Bridear scheurt en beukt, roept en thrasht en de aanwezigen kunnen de tekst naar mijn gevoel ook haast meezingen. Wat bovenal fijn is om te volgen bij deze dames is, naast de vocale interactie, ook de manier waarop de twee gitaristes samen soleren. Ze wisselen af, maar gooien er ook hier en daar gelijktijdig solo’s tussen die perfect afgestemd lijken te zijn.

De nummers die de dames nog als toegift klaar hebben voor het publiek, zijn meteen ook de meest memorabele van de avond. Geluidtechnisch wordt het duidelijk niet beter, maar wat zijn die melodieën van Remedy en vooral IGNITE geweldig, en wordt het overgoten met bakken vocale afwisseling en metal/core-agressie. Het ideale visitekaartje om andere zalen en agentschappen te overtuigen om Bridear tijdens een volgende bezoek in de Benelux opnieuw te boeken en een perfect geluid mee te geven. Dat moet echt een ongelofelijk sensationele ervaring zijn, want deze avond blijft me vooral bij als het optreden van een erg sterke meidenband die een pak variatie aanbrengt en bruist van energie, maar die ook moet worstelen met een beschamend slecht geluid.

1. Marginal Lie
  2. Voice Is To Silence
  3. Roulette