Auðn en The Great Old Ones door de oren van een leek

Ik ben een echte leek als het aankomt op black metal. Een optreden van Zeal & Ardor gaat me prima achter de kiezen, maar echt puriteins kunnen we dat niet noemen. Uit nieuwsgierigheid en vooral op aanraden van fotografe Tessa Verstraete gaan we The Great Old Ones, Auðn en bij verlenging het genre een kans geven in Magasin 4, Brussel.

Wat meteen opvalt bij aankomst is het nieuw geverfde plafond van de zaal. Waar vroeger de betonnen constructie nog duidelijk te zien was, heeft een laag zwarte verf met mystieke cirkeltekens de boel opgesmukt. Dat past wel bij de vele harde shows die de zaal op het programma heeft staan. Daarbuiten is er ook al heel wat publiek komen opdraven voor de eerste groep. Je zou voor minder want The Great Old Ones staat een volledig uur ingepland en verheft zich zo boven de status van support. De band komt het podium op als vijf zwart gesluierde individuen. De rookmachine maakt overuren, zo erg zelfs dat de band na verloop van tijd amper nog te zien is. Na droogjes aftikken wordt er een sonische aanslag gepleegd die ik niet helemaal verwacht had en de nuance is me een beetje zoek. De lichtshow is al even intens, merk ik op terwijl het rode licht continu door een witte stroboscoop onderbroken wordt. Het publiek is helemaal mee. In een rustiger stuk komt de voorliefde voor cymbalen naar de voorgrond en dat is voor mij het eerste raakpunt. Ook kom ik erachter dat de derde gitaar zorgt voor heel wat harmonieën die eerder in de set nog verdoken bleven door het geluid. Toch komen deze niet genoeg door de mix om het helemaal te doen appreciëren. Na een volledig uur, als openingsact, verdwijnt de band volledig in rook.

De headliner, Auðn begint veel melodischer en de band oogt op alle vlakken beter. De screams zijn van dusdanig hoog niveau en voor de rest scheurt de bas heel hard. De band staat stevig in de schoenen op het podium en er is dan ook veel minder mist nodig. Iets wat Tessa en het publiek duidelijk weten te appreciëren. Het uur dat hier gespeeld wordt, gaat een stuk sneller vooruit. Toch zijn beide optredens niet licht te verteren voor mij, maar het excellente aanbod aan bieren kan daar wel bij helpen. Zo heb ik een Stoner Witch en Heavy Porter kunnen proeven, de één extreem bitter en de ander zeer bitter met een gebrande bijsmaak. Uiteindelijk zijn er bij Auðn toch momenten verschenen waar het zeker kan intrigeren en ik mee ben. Het contrast tussen hard en zacht is veel meer aanwezig en de muziek is daardoor genuanceerder. Is dat het begin van de waardering van het genre? Tot slot wil ik Tessa nog bedanken om in vrij moeilijke omstandigheden (lees stroboscopen en rookmachines die overuren draaien) sfeervolle foto’s te schieten.

Tessa Verstraete

13 november 2018, Magasin 4, Brussel, België

Magasin 4