Architects, While She Sleeps en Counterparts in 013

Af en toe moet Zware Metalen de jeugdigere velden van het metalen genre onder de loep nemen en dus besloot onze fotografe Ruth Mampuys om eens een kijkje te nemen in het Tilburgse 013 om Architects, While She Sleeps en Counterparts aan het werk te zien. Na ruim tien jaar hard werken onder bands als Parkway Drive, Whitechapel en Carnifex heeft de Engelse metalcoregroep het eindelijk voor elkaar om zelf eens te headlinen. Eerst is het echter de beurt aan Counterparts.

De avond wordt geopend door Counterparts, een hardcore punkband uit Ontario, Canada. Begonnen in 2007 timmert ook deze band al geruime tijd aan de weg. Het meest recente album dateert van vorig jaar en is getiteld You’re Not You Anymore. Ondanks het vroege uur begint 013 al aardig vol te lopen, maar er zit nog weinig beweging in. Aan het enthousiasme van de heren van Counterparts zal het in ieder geval niet liggen. Frontman Brendan Murphy laat weinig ruimte op het podium onbenut en weet de eerste voetjes van de vloer te krijgen.

(Counterparts)

Vervolgens is het aan While She Sleeps om het stokje over te nemen, en dat doet het met verve. While She Sleeps is een Engelse metalcoreband opgericht in 2006. Vorig jaar bracht de band haar laatste album uit met de titel You Are We, waarvan we vanavond verschillende nummers te horen krijgen. De heren hebben een respectabele livereputatie opgebouwd die vooral te danken is aan het onbevreesde optreden van frontman Lawrence Taylor. Dat laten ze ook vanavond weer zien; de energie knalt van het podium en de band krijgt het publiek met gemak in beweging. De eerste crowdsurfers wagen een ritje en ook Taylor test het draagvermogen van het publiek. Ik hou ervan; metalcore zonder fratsen!

(While She Sleeps)

En dan is het eindelijk aan Architects om het dak eraf te knallen. De band heeft de nodige attributen in stelling gebracht (pyro’s, confetti, animated backdrop) om dat te bewerkstelligen. Zanger Sam en zijn band zetten een strakke dynamische show neer en besteden zowel aandacht aan oudere nummers als werk van hun laatste en zeer sterke album All Our Gods Have Abandoned Us. Sam’s vocalen laten helaas hier en daar te wensen over (net als op Fortarock enige tijd geleden), maar dit wordt ruim gecompenseerd door de muzikale kwaliteiten van de overige bandleden en de lichtshow in de overall live setting. Het publiek gaat in ieder geval helemaal uit zijn plaat.

(Architects)

Fotografie:

Ruth Mampuys (Ruth-less Photography)