Picture – Try-out show Vlaardingen 26/11/2016

Zaterdagavond 26 november in de knusse Muziekfabriek te Vlaardingen vindt een try-out plaats van Nederlands oudste metalband Picture. Het optreden is voor de buitenwacht geheim gehouden, slechts een kleine vijftig man/vrouw zijn op persoonlijke uitnodiging aanwezig. Zware Metalen is er ook bij.

picture1

2016 is een bewogen jaar geweest voor de band. Vanwege het voornemen (op veler verzoek) van de ritmesectie van het eerste uur, te weten bassist Rien Vreugdenhil en drummer Laurens “Bakkie” Bakker, om in 2017 enkele speciale optredens met de line-up van de eerste twee albums te gaan doen, hebben zanger Pete Lovell en gitaristen Andre Wullems en Mike Ferguson doen besluiten om uit de band te stappen en onder Lovell’s Blade een doorstart te maken. Reeds geboekte optredens werden met uitzondering van het optreden in Portugal, waar Peter Strykes (!) de vocalen op zich nam, nog wel afgewerkt met de oude line-up, maar de sfeer was ver te zoeken.

pictureappie

Terug naar Vlaardingen, alwaar de oude (en nu dus weer nieuwe) line-up om 20.01 uur het podium betreedt. In de persoon van Appie de Gelder, die vroeger met zanger Ronald van Prooijen in Roslynn  heeft gespeeld, heeft Picture wel een tweede gitarist op het podium, om zodoende een vetter geluid te krijgen en om de songs van het derde album (Diamond Dreamer), dat een opvallend groot aandeel in de setlist heeft, goed te kunnen uitvoeren. Appie mag ook diverse solo’s voor zijn rekening nemen en doet dat uitstekend.

pictureheadset

Niet verrassend wordt de set geopend met You’re All Alone, gevolgd door de Get back Or You Fall, dat sinds 1988(!) niet meer live gespeeld is. Ronald zingt de eerste nummers middels een headset, waarbij de de microfoon regelmatig weer goed voor de mond gebogen moet worden. Als na de eerste vier nummers blijkt dat de zang niet goed doorkomt voor de mensen die niet op de eerste rij staan, gaat Ronald weer over op de oldschool microfoon met standaard. Eerlijk gezegd ziet dat er veel beter uit en kunnen er ook de nodige stoere poses weer uitgevoerd worden.

picturemic

De stem van Ronald heeft de tand des tijd behoorlijk goed doorstaan, alleen Picture’s meest bekende nummer Eternal Dark is daar niet voor geschreven. De truc om dan de microfoon naar het publiek toe te houden, is dan een slimme oplossing. Van het reünie-album Old Dogs, New Tricks uit 2008 worden verrassend genoeg middels de titelsong en Live by the Sword ook nog nummers gespeeld. Een vreemde keuze, want als je de line-up van de eerste twee albums weer bij elkaar hebt, zijn er genoeg interessante, andere opties. Maar goed, het is een try-out en om feedback wordt gevraagd, dus bij dezen.

picturejan

Met Bombers en Lady Lightning wordt de set na ruim een uur afgesloten, maar daar neemt het publiek geen genoegen mee. Mooi om daarna weer eens de meezing-headbanger You Can Go te horen, waarbij gitarist Jan Bechtum laat zien dat hij nog steeds een gitaar kan bespelen als deze zich achter op zijn hoofd bevindt. Een mooi eind van een uniek optreden, dat heeft aangetoond dat Picture op deze manier nog wel even door kan. De setlist kan wellicht nog wel even kritisch worden doorgenomen (Wellicht ook een nieuw nummer spelen?), maar de speelkwaliteiten zijn in ieder geval gewaarborgd. Iets om naar uit te kijken in 2017!

pictureeind

Vitus Frank