Mayhem en Dragged Into Sunlight in Patronaat

True Norwegian Black Metallegende Mayhem is alweer een tijdje op pad om het legendarische debuutalbum De Mysteriis Dom Sathanas integraal te spelen. Zo deden de heren er de laatste editie van de Eindhoven Metal Meeting mee aan, maar ook Patronaat in Haarlem krijgt de eer getuige te zijn van de zwarte mis.

Voor het zover is, trappen de Engelse treurwilgen van Dragged Into Sunlight het bal af. Het gezelschap houdt er niet zo van in de spotlights te staan en daarom speelt de band niet alleen met de rug naar het publiek: het enige beschikbare licht is afkomstig van een stroboscoop voor het drumstel die recht op de zaal staat gericht om stiekeme pottenkijkertjes voorgoed blind te maken of een epileptische aanval te bezorgen. Een aantal aanwezigen zijn voorbereid en heeft een zonnebril meegenomen. Slechts één microfoon staat op de juiste plek naast de enorme kandelaar als enige podiumaankleding: bassist A gebruikt hem om af en toe wat zwartgallige teksten in te schreeuwen en daarmee een prettig contrast vormend met zanger T.

Wie niets ziet gebruikt andere zintuigen beter. Zoals de oren. En die horen een verdomd goede black metalband die graag gebruikmaakt van invloeden uit de meer traditionele metal en zorgt voor een lekkere muur van geluid met voortstuwende melodieën. ‘Gruwelijk goed’ is in een notendop de beste omschrijving voor de muziek van dit gezelschap, dat geheel in stijl het optreden veel te vroeg besluit: door eenvoudigweg van het podium te lopen, terwijl de aandacht over de veel te beperkte discografie van de band is verdeeld. Dit smaakt absoluut naar meer.

Voordat Mayhem met een minimum aan licht en een maximum aan rook het podium betreedt, roept een Amerikaans klinkende stem de aanwezigen op geen telefoontjes te gebruiken en als het dan toch moet, de flits uit te zetten. Black metal anno 2017: in de jaren ’90 werd je in je muil geschopt (of erger) als je verkeerd naar een drummer keek, nu word je vooraf opgedragen vooral lief te zijn.  Toegegeven, destijds haalde je het ook niet in je hoofd te pas en te onpas foto’s te maken, omdat er dan binnen de kortste keren een uitsmijter in je rug stond die je met één arm buiten smeet.

Als opa Ghostwriter klaar is met klagen, herinnert hij zich het optreden van Mayhem op de laatste Eindhoven Metal Meeting. Een redelijk teleurstellend optreden en dat lijkt de band zich ook te hebben gerealiseerd, want de heren komen een stuk energieker voor de dag. Wat daarbij ook helpt: het lekkere geluid. Alleen de drums klinken wat dof, maar dat deden ze op de plaat ook al dus wat dat betreft geen verschil. Er is minder vlagvertoon op het podium, maar de heren zijn wel gekleed in monnikspij. Leuk detail: als de rook wat wegtrekt, blijken er verschillende ‘dode’ monniken rondom het podium te hangen: altijd een prettig gezicht.

Zanger Atilla Csihar is een stuk beweeglijker en prima bij stem. Sterker nog, zijn vocalen snijden bij een nummer als Life Eternal recht door de zwartgeblakerde ziel. Dit is niet zomaar goed, dit is verdomd goed. Csihar weet het hoge niveau het hele concert vol te houden, voortgestuwd door de band die vanavond in bloedvorm steekt. Makkelijk moet het niet zijn om een album te spelen dat de gemiddelde bezoeker van achter naar voor zou herkennen, maar de Noren en Hongaar spelen het vol passie met een combinatie van ervaring en enthousiasme. Blikvanger blijft Csihar, die vol overgave kreunt, krijst, grunt en beweegt en zijn podiumvriendje de schedel pas aan het einde van de set tevoorschijn haalt om hem te betasten.

De set heeft exact nul verrassingen. Mayhem belooft De Mysteriis Dom Sathanas, Mayhem geeft De Mysteriis  Dom Sathanas: geen noot van ander materiaal uit het toch best te pruimen materiaal. Als de laatste klanken van het titelnummer wegsterven, verdwijnt de complete band direct van het podium. Alleen de zanger blijft nog even na om het applaus in ontvangst te nemen. Een welverdiend applaus, want Mayhem heeft een avond die iedereen vooraf had kunnen uittekenen toch nog van een nieuwe dimensie kunnen voorzien.

Niels Vinck fotografeert

28 maart 2017, Patronaat, Haarlem