Graspop 2017 – Donderdag

Graspop 2017 belooft een warme editie te worden, niet enkel op vlak van de weersvoorspellingen, maar ook wat betreft de warmte die uitgaat naar Belgische bands met inhoud. Geen coverbandjes op donderdag, maar een line-up die heel wat geweld in huis heeft. Daarnaast echter ook met een uurschema dat het voor werkende mensen onmogelijk maakt om die eerste band mee te kunnen pikken, dus moeten we wachten tot Antwerp Metal Fest om de heren van Carnation eens aan het werk te zien.

De dag start op die manier met het Brusselse Hexa Mera, dat in de Metal Dome veertig minuten mag uitpakken. Wat stijl betreft brengen deze heren logge, melodische death metal die af en toe een metalcore-timbre draagt en dat maakt dat de heren hier tussen Carnation en de volgende core-bands in het rijtje prima op hun plaats staan. Op Graspop presenteren ze de nieuwe full-length Enlightenment en dat lijkt een binnenkopper te zijn. Ik kom aan bij de track Dare To Know en de furie die ervanaf spat is meteen indrukwekkend. De slepende tracks in het rijtje zijn minder mijn ding, maar wat heeft deze zanger Yannick een lekker gorgelende stem. De eerste wall of death is ook meteen een feit binnen het publiek en de toon is dan ook goed gezet voor een stevig weekend.

Voor het Antwerpse Bear was het een eerste performance op Graspop en dat gebeurde op de Jupiler Stage. Van logge melodische death metal gaan we op die manier over naar technische metalcore met bakken energie. Het duurt even voor zanger Maarten de meute meekrijgt, maar uiteindelijk ontstaan er toch enkele pits. De clean vocals lagen me bij de muziek van dit gezelschap wat minder, maar de grooves en enorme dosis aan energie maakt veel goed. Lekker nostalgisch jaren 90 dat de band aan het eind van de set ook de basgitaar in het drumstel gooit en wat agressiever wordt. Misschien die laatste plaat ///, die in april uitkwam, maar eens uitproberen.

Wolves Scream uit Namen heeft duidelijk minder problemen om het volk mee te krijgen in de Metal Dome. De metalcore van deze heren bouwt eerder op atmosferische lijnen en rollende grooves en gelukkig is de Metal Dome voorzien van de beste sound op Graspop (dat zal ook weer blijken dit weekend). Het maakt dat de heren een aardige set van veertig minuten weten te brengen en heel wat leden in het publiek meekrijgen, maar langer hoefde het voor mij niet te duren. Een aardige sound, maar toch een tikje eentonig. De aanwezigen in de circle pit zullen het tegendeel beweren.

Tijd voor het Antwerpse Off The Crossdat sinds vorig jaar bezig is en net debuteerde met Divided Kingdom op Suburban Records. Misschien komt het door de goede sound en goed opgebouwde geluidsmuur bij de vorige band dat dit minder mijn ding is. Off The Cross past eveneens binnen het metalcore-hok, maar klinkt een pak rauwer dan de vorige bands en bouwt duidelijk op andere genres als stoner, black en death metal. Een rauwe, repetitieve stroom aan smerige vibes waar zanger Steven zijn core-screams over uitstort. Misschien was het de plek en het uur, want ik voelde het duistere sfeertje en de gelaagdheid van deze heren niet echt. Afschrijven doe ik ze echter nog niet, misschien moet ik eerst een clubervaring gehad hebben.

Mijn persoonlijke afsluiter van deze opwarmdag is het West-Vlaamse King HissDe stoner van deze heren valt al in goede aarde bij mij sinds Sadlands, en vorig jaar kwam daar een prima opvolger op met Mastosaurus. De band doet heel wat festivals deze zomer en staat dit najaar met Channel Zero op de planken en meteen is duidelijk dat King Hiss die plaats waard is. In de Metal Dome komen de stonergrooves van deze band goed tot hun recht, maar de prima zanglijnen van Jan maken dit gewoon af. Recht voor de raap, maar toch met een timbre dat deze West-Vlamingen zo’n aparte feel meegeeft. Hier en daar doet het me zelfs denken aan Jonathan Davis, om maar even mee te geven hoe hard hij op kan gaan in het geheel. Het maakt dat ik toch met een goed gevoel naar huis ga, al baal ik er lichtjes van dat ik genoodzaakt ben om de twintigjarige verjaardag van Thurisaz op Graspop te missen. Als goedmaker neem ik dit weekend van de heren een interview af. Donderdag zit erop, en we zijn opgewarmd!

Graspop Metal Meeting

15 juni 2017, Boeretang, Dessel