Delain en Kingfisher Sky in Hedon

Zo aan het begin van het weekend is het heerlijk om af te trappen met een fijn concert niet zover uit de buurt. Zo toog ik vrijdag 31 maart naar Zwolle om in het mooie Hedon getuige te zijn van een uitverkochte show van Delain.

Voordat de Zwolse band echter begon aan haar thuiswedstrijd was het eerst de beurt aan Kingfisher Sky. Zij treden aan in een inmiddels al zeer goedgevulde zaal en ook de temperaturen binnen stijgen snel naar tropische hoogten. De Haagse band brengt in een kleine drie kwartier een mooie dwarsdoorsnede van hun discografie; van het nieuwe nummer en gedurfde opener To Turn the Tables via het oudje Seven Feet tot aan afsluiter Rise From the Flames. Een mooie opwarmer gedragen door een goed zaalgeluid en een dito performance van de band zelf. Wat opvalt is de geweldige zang van frontvrouw Judith Rijnveld en haar spontane interacties met het publiek en daarnaast natuurlijk Maaike Peterse op cello op het podium die de mooie zware composities extra invulling geven.

Na een ombouwpauze van een half uur gaan wederom de zaalichten uit en is het tijd voor de band die vanavond aantreed in een uitverkochte thuishaven: Delain.

De zeskoppige band betreed tijdens een sfeervol intro het podium en wordt warm onthaald. Natuurlijk staat vanavond in het teken van het nieuwe album Moonbathers en geopend wordt dan ook met een drieluik van dit album:  het machtige Hands of Gold, gevolgd door Suckerpunch en The Glory and the Scum.

Wat gelijk opvalt is dat de band het uitstekend naar de zin heeft op het podium, zelfs als er wat technische haperingen zijn weet vooral zangeres Charlotte Wessels met een kwinkslag het publiek te vermaken en weten we gelijk welke supermarkten Zwolle en omstreken zoal rijk is. Net als bij Kingfisher Sky is sowieso het geluid meer dan dik in orde. Niet te hard en heerlijk ruig. Ook Delain grijpt, naast de in totaal zes tracks die van Moonbathers voorbij komen, regelmatig terug op de oudere albums. Geweldig om te zien hoe gedreven en goed deze line up ook deze nummers weet te brengen. Vooral de toevoeging van tweede gitariste Merel Bechtold draagt bij aan een heerlijk vol bandgeluid.

Na de reguliere setlist, waar in zo’n anderhalf uur veertien tracks voorbijkomen, is het tijd voor de toegiften. We worden nog getrakteerd op een drietal bisnummers: Mother Machine, Don’t Let Go en de geweldige afsluiter en publieksfavoriet: We Are the Others.

Afsluitend kan gesteld worden dat na een perfecte opwarmer, verzorgd door Kingfisher SkyDelain kwam, zag en overwon. De band werd vooraf al beloond met het bordje “Uitverkocht” op de deur en gaf het publiek honderd procent waar voor hun geld. Mooi om te zien was het feit dat de fans na afloop geduldig bleven wachten om de bandleden te ontmoeten voor een foto of handtekening.

Setlist Kingfisher Sky:

• To Turn the Tables
  • Balance of Power