Blues Pills en Drive By Wire in Burgerweeshuis

Een thuiswedstrijd stond voor mij op zondagavond 2 april op het programma. In het mooie historische Burgerweeshuis stond namelijk een concert van Blues Pills op het programma, voorafgegaan door een band die ook een thuiswedstrijd mocht spelen: het Deventerse Drive By Wire.

Deze psychedelische stoner/desertrock band bracht al drie albums uit en heeft onlangs een succesvolle crowdfundingsactie afgerond om een vierde album nog dit jaar uit te kunnen brengen. Iets voor half negen betrad het viertal het podium en trapte af met een persoonlijke favoriet: Woodlands, afkomstig van het derde album The Whole Shebang. Zangeres Simone Holsbeek wordt nog wel eens vergeleken met PJ Harvey en dat maakte het des te aangenamer om te merken dat de geluidsman van meet af aan de zaakjes prima op orde had. De krachtige stem kwam prima over, ondersteund door het kenmerkende gitaarspel van Alwin Wubben. Tel daarbij op de zeer solide ritmesectie van bassist Marcel Zerb en drummer Jerome Miedendorp de Bie en het moge duidelijk zijn dat hier een zeer gedreven band in een kleine drie kwartier een prima voorprogramma verzorgd.

Omdat ik de band goed ken en ook regelmatig te gast heb gehad in mijn radioprogramma, is de setlist voor mij grotendeels een feest der herkenning. Van het laatstverschenen album vinden naast Woodlands ook het titelnummer, Voodoo You Do en Kerosine Dreams een plekje op de setlist. Het tweede album Between Oceans is met Moonlighter en Sound of Sand vertegenwoordigd. Verrassingen zijn er ook want de band besloot alvast twee tracks te spelen die op het vierde album terecht zullen komen. Als afsluiter werd de nieuwe single Blood Red Moon live gebracht, maar nog verrassender was de keuze om als tweede nummer het nieuwe Lost Tribes te spelen.

Zoals gezegd: een heerlijk stevige opwarmer voor  hoofdact Blues Pills dat Drive By Wire zelf uitkoos om het voorprogramma te verzorgen. Een betere keuze had Blues Pills niet kunnen maken, want een trouwe schare fans zorgde al vroeg voor een goed gevulde zaal en beloonde de band enthousiaste reacties waarmee de rol van Drive By Wire als opwarmact meer dan geslaagd te noemen is. Eind van dit jaar volgt het nieuwe album en afgaande op de twee nieuwe nummers die we te horen kregen kon dit wel eens een heel erg goed album gaan worden. Hou ze in de gaten!

Een klein half uurtje ombouwpauze volgt voordat het Zweeds/Franse/Amerikaanse gezelschap Blues Pills het podium betreed. De band toert in een enorm hoog tempo de wereld over en het concert van vanavond vormt de afsluiter van een drukke maar succesvolle tour door Europa. Boegbeeld en blikvanger is de blonde zangeres Elin Larsson die vanaf het eerste nummer Lady in Gold, afkomstig van de nieuwe plaat, als een wervelwind over het podium raast. Van links naar rechts springend, huppelend en draaiend op haar blote voeten stuitert ze over het podium, ondertussen geen noot missen in haar zeer overtuigende performance.

Gesproken tussen de nummers wordt er niet veel; na het eerste blokje van drie nummers volgt dan een kort welkom en de vraag of we het naar ons zin hebben en klaar zijn voor een avondje stevige ’70s bluesrock van de bovenste plank. In rap tempo volgt een blok van zeven nummers waarbij de band de muziek het woord laat doen. Tracks als Black Smoke, Bad Talkers en Astralplane laten duidelijk de geweldige stem van Elin excelleren, ondersteund door het prachtige gitaarspel van Dorian Sorriaux. De band zelf oogt wat statisch en doet haar ding vakkundig rondom middelpunt Elin.

De wat bekendere nummers heeft de band natuurlijk voor het laatst bewaard want in het laatste blokje komen Highclass Woman, Ain’t No Change en Little Sun, waarna de band het podium verlaat. De echte fans hebben natuurlijk het bekendste nummer nog gemist en dit wordt dan ook luidkeels geroepen om de band te bewegen nog een paar bisnummers te brengen. Als eerste komt Elin het podium op, om gezeten achter een orgeltje het kippenvelnummer I Felt the Change te brengen. Een prachtig nummer wat haar terecht een groot applaus oplevert. Tijd voor een laatste blokje: Gone So Long, de geweldige Jefferson Airplane-cover Somebody to Love en als allerlaatste nummer van deze avond toch het nummer waar iedereen om riep: een werkelijk machtige uitvoering van Devil Man.

Een heerlijk avondje psychedelische stoner/blues/desertrock komt aan het einde. Drive By Wire was een perfecte keuze als opener en bracht een aanstekelijke mix van wat oudere nummers, nieuwe nummers en nummers die nog vastgelegd moeten worden op plaat. Blues Pills bracht een oerdegelijke, energieke show met een fraaie dwarsdoorsnede van materiaal van hun debuut, de EP Bliss en het meest recente album Lady in Gold.

Setlist Drive By Wire:

1. Woodlands
  2. Lost Tribes