BVDK – Architecture of Future Tribes

Een vierletterige afkorting als bandnaam voor een band die industrial black metal claimt te spelen én uit Frankrijk komt? Dan denk je in eerste instantie aan N.K.V.D. Ik toch. Dit is echter een andere band. BVDK zou staan voor Bree van de Kamp, één van die Desperate Housewives. Ik hoop dat het niet klopt trouwens, dat laatste. Hoe dan ook, dit is een drietal dat debuteert, en post-black maakt met een industriële inslag.

Na de eerste luisterbeurten moest ik concluderen dat dit inderdaad black metal is met uitgesproken industriële elementen. De industriële/trance-/electro-elementen zijn eigenlijk aangebracht om de boel op een soort van blackmetalniveau te brengen – althans qua uitvoering (dit is geen waardeoordeel). BVDK integreert ook een hoog gehalte zogenaamde “wereldmuziek”  in zijn muziek. Zelfs beweren de heren dat ze “ethnic music paying tribute to africanvoodoo, haitan voodoo and oriental culture” brengen in hun muziek. Het zijn trouwens rabiate RABM-aanhangers (google is uw vriend) die opkomen voor vegetarisme, feminisme,  LGBTQ+ (het bestaat) en andere overtuigingen. In de muziek valt het niet meteen te horen, enkel uit de uitheemse klanken en de anarcho-black-riffs – zo nu en dan – kun je het afleiden.

Dit BVDK is een behoorlijk eclectisch samenraapsel van extreme muziek, moderne elektronische geluiden en experimentele vooruitgangsdrang, die niet altijd leidt tot interessante resultaten, maar hier en daar best wel verfrissend en fascinerend klinkt. In ieder geval beter dan de laatste Aborym, als je het mij vraagt…

Score:

73/100

Label:

Eigen Beheer, 2017

Tracklisting:

  1. Snatcher
  2. Surreptitious Cluster
  3. Nana Buluku
  4. La Langue Sanglante
  5. Bahir Dar
  6. Jericho’s Pride
  7. Dar Es Salaam
  8. Psalm 32

Line-up:

  • Scree – Gitaar
  • A-152 – Gitaar, Bas, Electronica
  • Lvx – Keel, Electronica

Links: